МОЖЕТЕ ДА ПРОЧЕТЕТЕ ИЛИ ИЗТЕГЛИТЕ ЛЕТОПИСА ОТ ТУК
- Category: История
Драма Пламен Георгиев в Линия Култура
3 ТЕКСТА ЗА ВАРНЕНСКИЯ ДРАМАТИЧЕН ТЕАТЪР В СП. „HOMO LUDENS” 2021
СКУЛПТУРНИЯТ ПОРТРЕТ НА ПАТРОНА КАТО ЧАСТ ОТ ОРГАНИЧНОТО ЦЯЛО НА ТЕАТЪРА
БЮСТ-ПАМЕТНИК НА СТОЯН БЪЧВАРОВ ЗА 100-ГОДИШНИЯ ЮБИЛЕЙ НА ВАРНЕНСКИЯ ТЕАТЪР
Актьорът Валентин Митев: Сцената без нас е мрачна дупка, но без нея и ние имаме дупка в душата си
ПЕТЯ СТОЯНОВА ИЗРАБОТИ МАКЕТ НА ВАРНЕНСКИЯ ТЕАТЪР
Шивашкото ателие на варненския драматичен театър
Григорий Лебский – Забравеният художник на Театъра и Операта във Варна
ЛЕГЕНДАТА ГРАЦИЕЛА
БЪЧВАРОВАБЕЛЯЗАНА С ТЕАТЪР
ГЛАСЪТ НА СТОЯН БЪЧВАРОВ - "Дълбокомислен разговор" от Стоян Михайловски
ТЕАТЪРЪТ КАТО ВЯРА НА КЛЕТЪЧНО НИВО
Актьорът Свилен Стоянов: Изпитание е днес да бъдеш творец
Варненският театър за един век: Стоян Бъчваров
1120 СПЕКТАКЪЛА В ЕДИН ТЕАТРАЛЕН ВЕК
ПРОГРАМА ЗА 100-ГОДИШНИЯ ЮБИЛЕЙ НА ДРАМАТИЧЕН ТЕАТЪР "СТОЯН БЪЧВАРОВ" ВАРНА
Актрисата Даниела Викторова: Актьорската професия изисква отдаденост и къртовски труд
ОТ КОСТАДИН БАНДУТОВ ЗА КОСТАДИН БАНДУТОВ
КОПНЕЖЪТ НА ТЕАТЪРА ДА НАДМОГНЕ СЕБЕ СИ
Разпоредителите в рубриката на РТВЦ Варна, посветена на 100-годишния юбилей на Варненския театър
Актьорът Стоян Радев: Самото живеене в театъра е щастие за мене
Костадин Бандутов: Умните хора не се натискат да управляват, те трябва да бъдат поканени
ВАРНЕНСКИЯТ ТЕАТЪР – ЕДНА ДРАМАТИЧНА АРХИТЕКТУРНА СЪДБА
ЧОВЕКЪТ И ТЕАТЪРЪТ, ЧОВЕКЪТ В ТЕАТЪРА
ПАТРОНЪТ СТОЯН БЪЧВАРОВ
Спомен от едно „Приключение на тавана“
ПАМЕТ ЗА ПРОФ. ВАСИЛ СТЕФАНОВ
- Category: История
Варненският театър на 99
Празнична програма за 12 март 2020
Анна Феликсова, Катя Динева и Грациела Бъчварова. Снимка от сп. "Жени с минало"
◊ СЪБИТИЕТО
На 12 март 2020 г. Варненският драматичен театър отбелязва своята 99-годишнина с разнообразна програма, в която са включени една постановка от 2020 и една от 1971 година, костюмографска изложба, среща на актьори с млади театрали, флашмоб и други.
- Category: История
ПЪРВИТЕ ПОСТАНОВКИ В СЕЗОН 1921-1922
„Инстинктът“ от Анри Кестмекер, реж. Стоян Бъчваров, премиера 12 март 1921 г.;
„Хъшове“ от Иван Вазов, реж. Стоян Бъчваров;
„Бланшет (Пансионерката) от Йожен Брийо, реж. Стоян Бъчваров;
„Боброва шуба“ от Герхард Хауптман, реж. Стоян Бъчваров;
„Врагове“ от Максим Горки, реж. Стоян Бъчваров, със Стоян Бъчваров в ролята на Ефим Лешин;
„Глупакът“ от Лудвиг Фулда, реж. Стоян Бъчваров;
„Дина Гланк (Градът)“ от С. Юшкевич, реж. Стоян Бъчваров;
„Добрите приятели“ от Викториен Сарду, реж. Стоян Бъчваров;
„Дон Кихот“ от Мигел де Сервантес, реж. Стоян Бъчваров;
„Едип цар“ от Софокъл, реж. Стоян Бъчваров;
„Жената, която уби (Грехът на Лавиния Морланд)“ по Ернст Клайн, драматизация Сидни Гаркинс,
реж. Стоян Бъчваров;
„Женитба“ от Н. В. Гогол, реж. Стоян Бъчваров;
„Жестокият благодетел“ от Карло Голдони, реж. Стоян Бъчваров;
„Живият труп“ от Л. Н. Толстой, реж. Стоян Бъчваров;
„Изненадите на развода“ от А. Бисон, реж. Стоян Бъчваров;
„Интересът преди всичко“ от Октав Мирабо, реж. Стоян Бъчваров;
„Кин (Гений и безпътен живот)“ от Александър Дюма, реж. Стоян Бъчваров;
„Красивото приключение“ от Д. Фльор, реж. Стоян Бъчваров;
„Леля ми от Онфльор“ от Пол Гаво, реж. Стоян Бъчваров;
„Лес“ от А. Н. Островски, реж. Стоян Бъчваров;
„Лов на мъже“ от Йосиф Щолба, реж. Стоян Бъчваров;
„Луди пари“ от А. Н. Островски, реж. Стоян Бъчваров;
„Морал“ от Лудвиг Тома;
„Мъртвецът (Ръцете) от Камий Леманс, реж. Стоян Бъчваров;
„Най-главното“ от Н. И. Евреинов, реж. Стоян Бъчваров;
„Наймичка“ от Тарас Шевченко, реж. Стоян Бъчваров;
„Палавата“ от Лудвиг Тома;
„Парижкото кафене“ от Пол Гаво, реж. Стоян Бъчваров;
„Предложение“ от А. П. Чехов, реж. Стоян Бъчваров;
„Приказка за вълка“ от Ференц Молнар;
„Прокурорът Халерс“ от Макс Линдау;
„Сирена“ от Йосиф Щолба;
„Студенческа фантазия“ от Карл Лауфс, реж. Стоян Бъчваров;
„Съдиите“ от Йожен Брийо, реж. Стоян Бъчваров;
„Тартюф“ от Молиер, реж. Стоян Бъчваров;
„Ураганът“ от Анри Бернщайн;
„Фарисеи“ от Бърнард Шоу, реж. Стоян Бъчваров;
„Херцогинята на Падуа“ от Оскар Уайлд, реж. Стоян Бъчваров;
- Category: История
Варненският драматичен театър започва през септември своя 99-ти творчески сезон 2019/20, който все по-бързо го приближава към 100-годишния юбилей през 2021 г.
Едно от важните събития за юбилея ще бъде постановката по големия роман на българската класика „Тютюн“ от Димитър Димов. След успешни преговори с наследниците на писателя Театрално-музикален продуцентски център Варна откупи авторските права върху романа.
Срещата по този повод между Даниела Димова, директор на Театрално-музикален продуцентски център Варна и писателката Теодора Димова, положи началото на творческото сътрудничество за постановката на "Тютюн" , с чиято театралната адаптация се заема известният творчески тандем – драматургът Юрий Дачев и режисьорката Бина Харалампиева. Екипът на Варненския драматичен театър се радва и на съдействието на Теодора Димова, дъщерята на Димитър Димов, един от най-добрите съвременни български автори, достигнала с белетристичното си творчество славата на своя баща.
Всъщност връзката на Димитър Димов и Теодора Димова с Варна е много по-отдавнашна и има своята дълбока история. Тя тръгва от „Роман без заглавие“ на Димитър Димов, чието действие се развива на реални места във Варна и за който се предполага, че може би е предшественик на „Тютюн“. Години по-късно Теодора Димова се връща към творбата на баща си, за да напише нов роман с главната героиня от недовършения „Роман без заглавие”, пренесена в ново време , но в същия варненски контекст. Тя озаглавява своето произведение „Адриана“ и с това сякаш дава име и на „Роман без заглавие“, като синовен жест и литературен дълг, призван да довърши недовършеното.
„Роман без заглавие“ и „Адриана“ създават една особена, обща територия, която бихме могли да определим като „варненския роман“ на Димитър и Теодора Димови. Роман, който толкова красиво ги сближава в духовното, в паметта за рода и в паметта за литературата. Неслучайно именно „варненският роман“ вдъхновява режисьора Петър Попзлатев за игралния филм „Аз съм ти“, спечелил много награди, сред тях и „Златна роза“ на националния филмов фестивал – Варна 2012.
Европейска литературна награда на името на „Димитър Димов“ също носи варненски адрес. През 2019 г. Теодора Димова я връчи за пръв път по време на ежегодния литературен фестивал „Варна Лит“.
В продължение на тази хронология, Варненският драматичен театър ще отбележи своята 100-годишнина през 2021 г. с постановка на „Тютюн“ по един от най-хубавите романи в българската литературна съкровищница.
Коя ли актриса ще получи шанса да играе Ирина, чийто образ несъмнено ще бъде сравняван с енигматичното превъплъщение на Невена Коканова в незабравимата българска филмова класика „Тютюн“ на Никола Корабов...
- Category: История
Началото на летните спектакли в Римски терми, откакто се използва и името Театър Римски терми, датира от 1977 г. с постановката на Варненския драматичен театър „Езоп” от бразилския драматург Фигейредо, реж. Цветан Цветков, с Илия Пенев – Езоп, Пенка Божкова – Клея, Веселин Цанев – Ксант, Теодора Михайлова – Мели и др.
В следващите години в Театър Римски терми се играят варненските постановки „Мандрагора” от Н. Макиавели, реж. Илия Атанасов, „Жорж Данден” от Молиер, реж. Андрей Калудов, „Няма да платим! Няма да платим!” от Дарио Фо, реж. Симеон Димитров, „Сбогом, Велугин” от Вл. Арро, реж. Цветан Цветков, „Семейство Тот” от Ищван Йоргени, реж. Бойко Богданов. Канени са и спектакли на Театър 199, Народния театър, Театър София и други столични театри.
Поради необходимост от ремонтни дейности на археологическия обект, в началото на 1990 г. е сложен край на тази хубава културна традиция. 26 години по-късно, след реконструкците, извършени през 2016 г., Община Варна, ТМПЦ Варна и РИМ Варна обединяват усилията си, за да поканят варненци и гостите на Варна отново да съпреживеят изкуството под открито небе в уникалната атмосфера на това забележително за нашия град място - Римските терми, най-големите подобни съоръжения на Балканския полуостров и четвърти по големина в Европа.
И така от 2016 г. продължава летоброенето на възстановените спектакли на открито в Театър Римски терми:
2016 г. – XIV издание на Театър Римски терми
2017 г. – XV издание на Театър Римски терми
2018 г. – XVI издание на Театър Римски терми
2019 г. – XVII издание на Театър Римски терми
Следват...
- Category: История
Източник: http://www.chernomore.bg/kultura/2019-01-10/v-toncheva-kulturata-e-prizvana-da-proizvezhda-smisal
Журналистката разказва за раждането на своята творба „Пристрастно. Театърът на Варна“
- Category: История
ПРИЗНАНИЕ, РЕСПЕКТ И ПОЧИТ!
100-годишнината от рождението на проф. Гриша Островски (1918-2007)
ще бъде отбелязана на 23.05.2018 г. в НАТФИЗ.
Драматичен театър „Стоян Бъчваров” високо цени варненския период на незабравимия преподавател и режисьор!
Като главен художествен ръководител на театъра от 1975 до 1979 година той доведе във Варна много от своите студенти, създаде запомнящи се постановки и изведе творческите усилия на екипа на ново художествено равнище!
Проф. Гриша Островски остава с режисьорските си прочити във варненската театрална история:
Сезон 1975/76 - „Моята прекрасна лейди” – мюзикъл по Пигмалион и Б. Шоу, музика Фр. Лоу, реж. Гриша Островски
Сезон 1976/77 - „Честна мускетарска”, В. Петров, реж. Гриша Островски
Сезон 1978/79 - „Опит за летене”, Й. Радичков, реж. Гриша Островски
Сезон 1977/78 - „В името на земята и слънцето”, Йон Друца, реж. Гриша Островски
Сезон 1976/77 - „Нашият град”, Торнтън Уайлдър, реж. Гриша Островски и Андрей Калудов
Сезон 1976/77 - „Възкресение”, Толстой, реж. Гриша Островски
Сезон 1989/90 - „Оркестърът”, Жан Ануи, реж. Гриша Островски
Благодарим за уроците!
- Category: История
Интервю на Виолета Тончева със Свилен Стоянов
100 роли в 35 варненски сезона. Как се случи тази любов с Варненския театър, Свилене?
Завърших ВИТИЗ в класа на проф. Енчо Халачев. На дипломния си спектакъл „Женитба” от Гогол в Добрич получих покана от Варненския театър и от 1981 г. до днес съм в неговата трупа. Това прави една трета от времето, в което изобщо съм живял. Имах щастието да бъда „втурнат” в репероара веднага след дипломните си спектакли - във ВИТИЗ с „Лизистрата” от Аристофан на проф. Богдан Сърчаджиев и на варненска сцена с камерната постановка „Салют, динозаври” от Генадий Мамлин на режисьора Симеон Димитров, с единствена партньорка и досега приятел по дух и близък човек Грациела Бъчварова. Пиесата пресъздава взаимовръзката между поколенията и този прекрасен човешки контакт, който съществува между моя герой, момче на 18 г. и неговата родственица Леля Аня, ние с Грациела пренесохме в живота, продължаваме и днес да сме много близки приятели. Досега съм изиграл 99 роли в театъра, все хубави задачи. Сега играя стотната си роля в „Прелестите на изневярата” от Валентин Красногоров, постановка на Костадин Бандутов.
Ти проявяваш подчертано активно отношение към историята на театъра, постановките, режисьорите, ролите. Ако някой е забравил нещо, се обръща към теб.
Смятам, че е много важно да имаме памет за това, което е било и което самите ние сме постигнали. Връзката между поколенията не бива да прекъсва, трябва да я съхраним.
Имам и изключителни празници, като този през 1989 г., когато с „Къща” от Антон Страшимиров на режисьора Бойко Богданов спечелихме Голямата награда за представление на Националния преглед на българската драма и театър, Бойко Богданов взе Наградата за режисура, аз, Жоро Велчовски и Нели Вълканова бяхме отличени с Наградата за актьорско майсторство, Тодор Игнатов получи Награда за сценография. С тази наша, по младежки отприщена постановка, ние показахме, че не сме равнодушни към тогавашните съдбоносни обществено-политически промени. Няма да забравя как, заедно с режисьора, развихме образа на Вестникарчето и го превърнахме от герой с няколко реплики в един от знаковите образи в постановката. За близо месец прерових в библиотеката периодичния печат от 20-те и 30-те години на миналия век, събрах публицистични послания, сатира и всичко, което би могло да се съотнесе към моя персонаж, в голяма тетрадка от 60 страници. След щателна преработка от целия този огромен материал останаха едва 3 страници с 6 монолога. Те бяха изключително важни, защото чрез тях посочвахме мястото на интелигенцията във времената с радикални обществени промени. Чрез Вестникарчесто, чийто тъпан възвестяваше недоволството и безпокойствието, търсехме прототипа на журналистиката и нейната проекция в съвременния живот, акцентирахме върху все по-нарастващата роля на медиите. Последвалите обществено-политически процеси доказват колко прави сме били в тези си творчески изследвания.
Ти си от актьорите, участвали в най-дълго играните спектакли на Варненския драматичен театър.
Имах прекрасни срещи с много добри режисьори, сред които Станчо Станчев, Цветан Цветков, Бойко Богданов, Костадин Бандутов. Постановката на Костадин Бандутов „Между два стола” от Рей Куни със 151 представления е най-дълго играният спектакъл на голяма сцена в най-новата история на нашия театър. Това е ситуационна комедия, много честно поднесена от нас, заради което и зрителите пълнеха залата. Става дума за периода 1990-1998 и онези трудни години с режим на тока, когато хората идваха в театъра, за да им е топло и светло, да забравят грижите и да се забавляват. Забавлявахме се и ние - Илия Пенев, Полина Велинова, Огнян Цеков и всички останали мои колеги в този великолепен спектакъл.
Много творчески вълнения ми донесе „Котка върху горещ ламаринен покрив” от Тенеси Уилямс на Красимир Спасов, с Милена Кънева изиграхме главните роли. После със Сашо Илинденов направихме „Член 223” и „Големанов” от Ст. Л. Костов, които имаха дълъг сценичен живот. Същото се отнася и за „Дамски шивач” от Жорж Фейдо, с режисьор Румен Велев и хореограф Нина Козина. Не бих искал да пропусна спектакъла по пиесата на Жоро Велчовски „Псета”, както и „Църква за вълци” от Петър Анастасов на Николай Ламбрев, в който участвах заедно с Михаил Мутафов и Дафинка Данаилова. „Госпожица Юлия” от Аугуст Стриндберг, с Илиана Даскалова в главната роля, играхме дори в Швеция. И още, и още...
Има ли нещо, по което твоите роли, колкото и да са различни, си приличат?
Във всяка роля, независимо от обема, търся да бъда защитник на своя персонаж, и в малките роли знам какво да правя. И в “Ричард III” oт Уилям Шекспир, и във „Вуйчо Ваньо” от А. П. Чехов, имам роли, които благодарение на режисьора Пламен Марков станаха по-големи, в сравнение с предварителния авторов замисъл. Така е и в „Доходно място” от Александър Островски на Крис Шарков. Всъщност това е доста по-трудно - в неголяма роля да намериш онзи точен и необходим цвят, който да обогати цялата палитра. Обичам да се впускам в безкрайната пътека на психологическата драматургия.
- Category: История
С емблематичния актьор на Варненския театър разговаря Виолета Тончева
Казваш, че нищо друго не можеш да правиш, освен
да играеш в театъра, но това „нищо друго” не е ли
всъщност всичко?
Може и така да се каже. Виждам около себе си хора, които
са се посветили на други творчески професии - художници,
писатели, фотографи, режисьори, а аз обичам театъра и
никога не ме е изкушавало нищо друго. Това съм учил, това
се мъча да правя. Вярвам, че когато човек реши да прави
каквото и да било, трябва да му се отдаде изцяло. Не мога
да се занимавам с няколко неща едновременно и искам цял
живот да се вглеждам в едно-единствено нещо - това,
което съм избрал. Така са ме учили Желчо Мандаджиев и
Крикор Азарян.
Ти си от онзи знаменит екип на професорите Желчо
Мандаджиев и Гриша Островски, с които в края на
70-те години на миналия век започна един много силен
и дългогодишен творчески период за Варненския
театър. Какво беше особеното в техния стил на
работа?
Завърших ВИТИЗ при проф. Желчо Мандаджиев
с асистент Крикор Азарян и играх най-напред в
Димитровградския театър, но когато проф. Островски
и проф. Мандаджиев ме поканиха да се присъединя към
тях във Варненския драматичен театър, където те
започваха работа, веднага приех. Дойдох във Варна заедно с
други по-млади колеги от класа на Островски, сред които
Дафинка Данаилова, Пенка Божкова, Веселин Цанев и др.
Оформи се голяма младежка група със силна конкуренция,
актьорският екип наброяваше 45 души, репетираха се
паралелно по две постановки и се играеше нонстоп на
двете сцени – голямата и във филиала. Присъствието
на двамата професори будеше респект, те бяха много
прецизни, изискваха същото и от нас. Това наистина беше
много хубаво време.
Оттогава досега си играл в много хитови постановки,
в кои от тях се чувстваш на нивото, на което ти
самият държиш?
Изиграл съм 12 роли в Димитровград в постановки на
Руси Карабалиев и Иван Добчев, сред които „Иванов”,
„Коварство и любов”, „Трамвай желание”. Участвал съм
в над 100 театрални постановки, над 30 филма и около
10 телевизионни постановки. Най-много персонажи съм
пресъздал във Варненския драматичен театър. Всъщност
когато дойдох във Варна, започнах с филма „Циклопът”
на Христо Христов, после продължих с филма „Срещу
вятъра” с Григор Вачков. Прекрасно
се чувствах на театралната сцена в
„Многострадална Геновева” като Зигфрид,
една от първите ми роли. Спомням си, че
по време на спектакъла публиката пееше
заедно с нас. После дойде Портос в „Честна
мускетарска” от Валери Петров на Гриша Островски.
Незабравими усещания ме свързват с „Полет над кукувиче
гнездо” от Кен Киси на режисьора Станчо Станчев и
ролята ми на Индианеца, която, макар и малка, не бих
заменил за никоя друга. Да не пропусна „Архангелите не
играят флипер” от Дарио Фо и „Ревизор” от Гогол на
Станчо Станчев, „Последната лента на Крап” от Самюел
Бекет, отново на Станчо Станчев – една изключителна
постановка. Хубава среща имах с Красимир Спасов,
с когото направихме „Любовникът” и „Лека болка”
на Харолд Пинтър. Добре работих с Руси Карабалиев
в „Лорензачо” и със Стоян Камбарев в неговата
забележителна постановка „Майката. Васа Железнова
1910” от Максим Горки.
- Category: История
25 юли 1878 - 6 януари 1949 г.
Стоян Бъчваров, едно от големите имена на българската театрална сцена, е творческата личност, с чието име Варненската трупа свързва всички най-важни дати от своите първи десетилетия. Той основава трупата, въвежда професионални правила, оформя репертоара, поставя и играе главните роли в много от спектаклите.
От 1921 г. до последния си сезон (1934-1935) като директор-режисьор (с прекъсвания през годините) той успява да създаде и утвърди авторитета и творческото ниво на един истински модерен градски театър с разнообразен репертоар. Драматичният театър на Варна носи с достойнство неговото име.
ПЕТЪР ВАСИЛЕВ - АКТЬОР
"... Когато построяват хубавата сграда на Варненския театър, Съюзът на артистите посочва за директор-режисьор на театъра Стоян Бъчваров, който преди това е създал самодейния варненски театър... Гледал съм Бъчваров и в много други пиеси. Каква дълбока искреност и лекота в играта му, каква непостижима художествена простота и празничен блясък излъчваше този ненадминат майстор на смеха. Публиката непрекъснато избухваше в неудържим смях и ръкопляскане като развълнувано море. Но този велик комик беше покъртително въздействащ, когато играеше и драматични роли... Играеше цялата му пластична фигура, изумителната му мимика, играеха дори веждите му от мъка. Той не обичаше грима. "Гримът убива мимиката" - повтаряше. Но природата го бе дарила с всичко, за да бъде голям артист и с чудно изразително лице, на което пречеха всяка боя и шарка.
Бъчваров ме научи да обичам ролите си като живи хора. За неговата актьорска етика нямаше големи и малки роли, играеше всичко, което му възлагаха...
"Играх всякакви роли - ми каза веднъж - каквито харесвам и не харесвам. Играл съм и глупави, и скитници, и какви ли не, но сърцето ми никога не даде да се откажа от тия роли, защото смятах, че обиждам тая категория хора в живота."
Тези негови думи силно ме развълнуваха. Такъв морал у друг актьор не срещнах...".
25.07.2017 г.
- Category: История
1855 - Театърът идва във Варна с Кримската война
Театърът идва във Варна с Кримската война, когато лагеруващите тук френски войници изнасят пред варненската публика шаржове и водевили. На 11 юни 1855 г. войниците представят пиесата “Воденицата” - първото документирано любителско театрално представление в нашия град. В началото на 1890 г. гостува професионалната италианската оперна трупа “Масини - първото голямо театрално събитие за града. По-непретенциозните граждани се забавляват скомедийните представления на арменския театър на Ибиш ага (истинското му име е Анастас Вая), сред които най-популярни са “Леблебеджи Хорхор ага” и трагедията “Отело”, разработена като клоунада.
1879 – “Стоян войвода”, първият театрален опит на варненци
На 10 февруари 1879 г. ентусиазирани любители представят драмата на Христо Даскалов “Стоян войвода” – първият театрален опит на варненци. Сформират се трупи от учители, офицери, читалищни дейци, които имат краткотраен живот с репертоар: “Иванко”, “Невенка и Светослав”, “Дъщерята на равина”, “По неволя доктор”, “Ревизор”.
Представленията се играят в театър “Конкордия”, собственост на Варненската гръцка община, в близост до малката църква “Света Богородица”. По този повод списание “Здравие” от 1884 г. отбелязва: „Естетическите наслаждения в този театр закачат здравието на зрителите и испълнителите. Обръщаме вниманието и на това, че в театра има само една входна врата и в случай на някое происшествие (пожар и проч.) голямо несчастие е неизбежно”. И действително през 1889 г. при пожар “Конкордия” изгаря и Варна остава без театрален салон.
1890 – Часовниковата кула и зала „Съединение” (сега Сцена Филиал)
Идеята за построяване на едно истинско културно средище дава големият варненски общественик, радетел на театъра и кмет на Варна Кръстьо Мирски. Варненската община поръчва на архитект Сава Димитриевич да изработи проект за каменна пожарна кула с часовник, висока 24 метра, с прилежаща към нея зала за театрални представления, концерти, сказки и събрания. Строителството завършва през 1890 г., когато тържествено се откриват Часовниковата кула и зала "Съединение", сега Сцена Филиал.
Някогашната зала дъсчена, опряна на каменната часовникова кула и представлява дълъг тесен салон с издигната на единия край галерия, с импровизирана сцена и две стаички до нея. Източната й страна – фасадата - е в италиански ренесансов стил и става емблема на града в рекламни снимки и рисунки. След настаняването на общинския театър в нея е преустроена сцената, над която се издига висок покрив за повдигане на декори и кулиси. Пристроени са 5 стаи за гримьорни, канцелария и склад. Гардероб няма и публиката държи дрехите и шапките в себе си.
В залата се провеждат заседанията на общинския съвет, които се обявяват по много атрактивен начин – с биене на барабан. За всички мероприятия се събират такси: за събрания с благотворителна, научна и икономическа цел – 100 лв; за събрания от политически характер – 200 лв; за театрални представления – 600 лв; за вечеринки и сватби – 500 лв. Само кметът има право да отпуска безплатно залата за събрания от широк обществен характер.
През 1909 г., в обновения с електрическо осветление салон, варненци гледат и прожекциите на кинематографа, така че със зала „Съединение” и киното влиза в живота на нашите предци.
През 1912 г. кметът Иван Церов полага основния камък за модерна театрална сграда, чийто строеж се проточва във времето чак до 1932 г., когато се открива новият „Градски театъръ”, сега Основна сцена.
1921 – „Инстинктът”, първа постановка на първия общински театър
Рекордни 45 постановки в първия творчески сезон (1921-1922)
Първото представление на новооснования Варненски общински театър е пиесата “Инстинктът” от Анри Кестмекер в зала “Съединение” на 12 март 1921 г. Под ръководството на директор-режисьора Стоян Бъчваров за 11 месеца ентусиазираният екип поднася на зажаднелите за театър варненци 45 постановки – рекорден брой в историята на варненския театър и до днес.
В първата професионална трупа са наети от общината по ведомост: Стоян Бъчваров, Никола Гандев, Щилиян Попов, Аспарух Темелков, Петър Димитров, Иван Гюндеров, Николина Бъчварова, Мила Димитрова, Стефана Гандева, Емилия Попова, Милица Атанасова-Ерато, Мара Михайлова, Мара Икономова. И по-късно включилите се Владимир Трандафилов, Иван Янев, Христо Динев и Вела Ушева.
1934 – Радио Варна излъчва от зала „Съединение”
В зала „Съединение” с голям концерт, в който са включени различни жанрове, започва излъчванията си в ефир през 1934 г. и първото обществено Радио Варна.
Студиото му се намира също там, а предаванията му започват с точния час, отмерван от Градския часовник. Механизмът, истинско произведение на изкуството, е закупен от Англия от известния часовникар Отон Иванов, сега за него се грижиБай Боян.
Това е единственият градски часовник във Варна, който все още работи с автентичен механизъм със зъбни колела и ремъци.
2016 – Варненският драматичен театър на 95 години (1921-2016)
„Криворазбраната цивилизация” и „Златна маска” в Световния ден на театъра
В Часовниковата кула на Варна неотдавна бе заснета романтичната фотосесия на „Криворазбраната цивилизация” от Добри Войников, най-новата постановка на ДТ „Стоян Бъчваров”, реж. Стоян Радев Ге. К., посветена на 95-годишния му юбилей.
На 12 март 2016 г. с първата премиера на „Криворазбраната цивилизация” бе честван 95-ят рожден ден на театъра, а на 27 март 2016 г. с втората премиера ще бъде отбелязан и Световният ден на театъра.
Тогава ще бъдат връчени и традиционните награди на Драматичен театър „Стоян Бъчваров” „Златна маска”.
Предстои реконструкция и модернизация на Сцена Филиал
Каква по-добра новина от тази, че в юбилейната за театъра 2016 г. Община Варна ще включи инвестиционния проект за реконструкция и модернизация на Сцена Филиал на стойност 5 млн лв. в приоритет „Културна инфраструктура” като част от националната Интегрирана програма за градско възстановяване и развитие ИПГВР 2014-2020.
Проектът включва цялостно обновление на зрителския салон с нови кресла, нов балкон с 50 места, разширение с нова камерна зала, балетна зала и няколко нови гримьорни.
Нови интелигентни осветителни решения, нова звукова кабина, нов въртящ се сценичен кръг и нови автоматични чиги допълват визията на архитект Димитър Стефанов, който е ръководил и последния козметичен ремонт на Сцена Филиал. Още по-назад във времето, през 1965 г., първата варненска театрална сцена е основно реновирана и модернизирана от архитект Камен Горанов, с чието име са свързват редица емблематични сгради във Варна.
- Category: История
За да се създаде нация, най-напред трябва да се създаде театър
Виолета Тончева
Кратка творческа биография на Драматичен театър „Стоян Бъчваров”
Началото
„За да се създаде нация, най-напред трябва да се създаде театър”, постановява класикът на немската драматургия Йохан Волфганг Гьоте. „Няма съмнение, че позорището е едно от условията за развитието на един народ”, убеден е и основоположникът на българския театър Добри Войников, обобщавайки с езика на своето време взаимната обусловеност между националната идентичност и изкуството. За развитието на театралното дело, като част от националната кауза и общия културен подем в началото на миналия век в България, варненската общественост има специален принос. Варненци не само ратуват за свой театър, а със забележителна енергия и всеотдайност му издигат дом – един истински храм на изкуството, който музите продължават да обитават вече почти век. На 26 март 1912 г. кметът на Варна Иван Церов, автор на “Христоматия по българска литература”, “Аналитичен курс по теория на словесността”, преводач на Островски, полага основния камък за театралната сграда с думите: “Днес се извършва голямо по значение и последствие събитие в хубавия ни град – полага се основният камък на градския театър. Той ще бъде онзи храм на сценичното изкуство и душевна красота, отдето да се възгласят на поколенията чистата човешка любов и правда. И в минути на радост и горчивини тук всеки ще почерпи това, що му е нужно – наслада и духовна сила...”
Въпреки че последвалите войни забавят строежа, театралният дух не загива и през 1921 г., по предложение на кмета Димитър Кондов, общинската управа отпуска ежегодна субсидия за поддържането на постоянна театрална трупа на Варна. За ръководната длъжност “директор-режисьор” е поканен именитият актьор от Народния театър Стоян Бъчваров, който сформира трупата и определя репертоарната политика. На 12 март 1921 г. театърът открива първия си сезон със съвременната пиеса “Инстинктът” от Анри Кестмекер. Спектаклите се играят в зала “Съединение”, сега сцена Филиал, тогава дървена пристройка към часовниковата кула, изпълнена по общинска поръчка от арх. Сава Димитриевич, където освен театрални представления се изнасят литературно-музикални вечери и концерти.
Варненският театър – една от архитектурните забележителности на Варна
През 1927 г. варненската общественост възобновява идеята за нова театрална сграда и подпомага финансово строежа в безпрецедентна дарителска кампания, в която „Фондовите марки за доизграждане на театъра се прибавят към всеки хляб, всеки билет за кино, за градско увеселение, за баня, за плаж. За по-малко от месец се събират 1 милион лева. И управителното тяло на Народната театрална кооперация отпуска заем от 2 милиона лева.” В продължение на няколко години градът съпреживява всички етапи от реализацията на проекта на арх. Никола Лазаров, спечелил националния конкурс за новия театър на варненци.
Завършил с държавна стипендия и отличие архитектура в Париж, талантливият карловец е един от най-добрите и най-продуктивни архитекти на своето време, автор на прекрасни сгради в София и страната. Архитект Никола Лазаров проектира резиденция Евксиноград (съвместно с австрийския архитект Херман Майер), негови творби във Варна са Търговската гимназия (Икономически университет), Малкият дворец (Дом Петко Бакърджиев, Радио Варна, Дом Красимир Узунов), Дом Петър Бончев (хотел "Сплендид"), Дом Ради Русев (ул. "Братя Шкорпил" 2 ); в София – Министерството на земеделието, Централна кооперативна банка (Си Банк), в Плевен – Обществената баня (сега Галерия Светлин Русев) и т.н.
Сградата на Варненския драматичен театър, типичен представител на неостиловете, впечатлява със заоблената барокова фасада, богато орнаментирана с декоративни елементи, колони, корнизи и скулптурни изображения. Входните врати, издигнати на няколко стъпала, внушават тържественост при влизането в театъра. Елипсовиден вестибюл в стил сецесион и странични коридори водят към залата, а широки стълби - към светлите фоайета на балконите. Решена в класическата за театрите форма на подкова, залата разполага с ложи в близост до сцената, а заоблените овали на меките столове повтаряли извивките на балконите. Сградата завършва с мансарден покрив и овален купол над входния вестибюл и четири по-малки купола над страничните спираловидни стълби. В проекта на арх. Никола Лазаров, на определен етап от строителството участва и арх. Дабко Дабков, цялостно строежът е завършен от градския архитект Желязко Богданов през 1932 г. На знаменателната дата 29 октомври 1932 г., в издигнатата с любовта на един цял град театрална сграда, Общинската трупа открива новия театрален сезон с “Боряна” от Йордан Йовков, постановка на първия директор-режисьор Стоян Бъчваров. През 1947 г. варненският храм на изкуствата приютява и новосъздадената опера, а от 2010 г. двата културни института са обединени в общата организационна структура Театрално-музикален продуцентски център Варна.
Личности и естетически позиции
Стоян Бъчваров (1878-1949) е творческата личност, с чието име Варненската трупа свързва всички най-важни дати от своите първи десетилетия. Той основава трупата, въвежда професионални правила, оформя репертоара, поставя и играе главните роли в много от спектаклите.
От 1921 г. до последния си сезон (1934-1935) като директор-режисьор (с прекъсвания през годините) той успява да създаде и утвърди авторитета и творческото ниво на един истински модерен градски театър с разнообразен репертоар. Драматичният театър на Варна носи с достойнство неговото име.
Висока мярка в изкуството защитават поколения творци - директорите Матей Икономов, Владимир Тенев, режисьорите Исак Даниел, Йордан Черкезов, актьорите Христо Динев, Никола и Пенка Икономови и др. Репертоарната политика се стреми да поддържа баланс между класическия репертоар (Шекспир, Молиер, Голдони, Гоци, Шилер, Лесинг, Юго, Гогол, Островски), съвременната европейска драматургия (Ибсен, Ференц Молнар, Марсел Паньол) и българските автори, като Васил Друмев, Антон Страшимиров, Ст. Л. Костов, Рачо Стоянов, Йордан Йовков, а Иван Вазов присъства почти всеки сезон с нова постановка (”Хъшове”, “Борислав”, “Службогонци”, “Към пропаст”). Н. О. Масалитинов се изказва възторжено за творческите резултати на варненската трупа: “Гледал съм пет пиеси и моите впечатления са най-хубави – прекрасен театър, отлична, добре ръководена трупа. Варненският театър е втори след софийския.”
От 1935 г. субсидията от общината и от Министерството на народното просвещение се увеличава, Варненската община дава на театъра статут на ”общинско-стопанско предприятие” с щатен артистичен, административен и технически персонал. Това е единствената по рода си формула за цялата страна, която стимулира по-голямата икономическа активност на театъра. В писмо от ръководството на театъра до министерството със самочувствие се заявява, че „От всички провинциални театри само Варненският плаща пенсионни удръжки и всички данъци, предвидени в законите на страната”. Със Закона за театрите през 1942 г. театрите в Пловдив, Варна и Русе стават държавни и влизат под ведомството на Министерството на народното просвещение. Новият директор Николай Фол продължава дейността на детския сектор и акцентира върху съвременния български репертоар, като активно режисира и дори е автор на много от сценографските решения.
След 1944 г., когато се установява социалистическа власт, тенденцията да се поставя съветска и руска драматургия се засилва, но с течение на времето едностранчивостта е преодоляна и репертоарът отново се разнообразява жанрово и естетически. Хрисан Цанков дебютира с “Оптимистична трагедия” от Вс. Вишневски, Людмил Кирков поставя “Ученикът на дявола” от Бърнард Шоу и “Укротяване на опърничавата” на Шекспир, често гостуват режисьорите Цветан Цветков, Димитрина Гюрова и Николай Савов. От 1962 г. Станчо Станчев влиза в театъра на Варна и свързва завинаги творческата си биография с него.
Тук той намира професионална атмосфера и екип от съмишленици, които подготвя за сериозните предизвикателства на съвременната българска и западна драматургия. Благодарение на неговите репертоарни открития и подчертано аналитичен интерес към живота на идеите в драматургията, към модерната рефлективност на сценичното изображение и актьорската игра, театърът се налага през следващите десетилетия като сериозен интелектуален партньор на все по-взискателната и все по-образована публика. Чрез творчеството на този режисьор театърът действително се налага, според определението на Исак Даниел, като авторитетен неформален център на културния живот на Варна. Доказателство за това е, че много от спектаклите на Станчев все още живеят в разкази и спомени не само на отделни зрители, но и на актьори – свидетели и участници в тях. В театрални митове са се превърнали “Прокурорът” от Г. Джагаров, “Следствието” от П. Вайс, “Полет над кукувиче гнездо” от Д. Васерман, “Мата Хари” от Н. Йорданов, “Страшният съд” от Ст. Цанев.
Те се помнят като звездни мигове на Варненската драма, когато оценката на публиката, самооценката на актьорите и обективната оценка на критиката са се срещали в щастливо разбирателство за истинското театрално събитие, което улавя съвременния нерв на творбите и на зрителната зала. Интересът на Станчев към съвременната драматургия си остава неизменен и през последните десетилетия – в началото на 1990-те той пръв поставя Бекет на варненска сцена (”Последната лента” – моноспектакъл на Михаил Мутафов), а една от последните му постановки е “Учителят или сянка върху дъската” от Ж.-П. Допан (2002-2003), съвременна белгийска пиеса за кризата в общуването и липсата на единна ценностна система у младото поколение.
Повече: http://stanchostanchev.wordpress.com/2011/02/15/premiere-10-02-2011/
През 1960-те години Любен Гройс поставя няколко запомнящи се спектакъла – “Бурята” от Шекспир, “Мнимият болен” от Молиер, “Осем жени” от Р. Тома и съвременната американска мелодрама “Двама на люлката” от У. Гибсън. Като естетически бунт срещу всяка уседналост в изкуството и в живота звучи “Обърни се с гняв назад” от Дж. Озбърн (1967-1968) на родения във Варна режисьор Красимир Спасов, превърнал се по-късно в една от големите фигури на българската театрална сцена. Това също е една от ключовите постановки, които помагат на театъра да се чувства жив и в тоталитарни условия.
През 1970-те в театъра е открита детската студия на Райко и Данаил Райкови, които развиват блестяща педагогическа дейност с малките артисти. Техните спектакли “Бяла приказка”, ”Копче за сън”, “Лунната стая” и “Пук” от В. Петров, “Шестте пингвинчета” от Б. Априлов, “Приключения на тавана” от Р. Москова и др. обогатяват репертоара и създават интерес у детската публика към изкуството на театъра. Така Варненският драматичен театър не само възпитава своята публика от детските й години, но и създава творческа атмосфера за откриването и разгръщането на способностите на нови таланти като Мариус Куркински, Мария Сапунджиева, Даниела Викторова, Христо Колев, Вежен Велчовски и др.
През 1970-те Гриша Островски създава поредните върхови постижения “Моята прекрасна лейди” – мюзикъл по “Пигмалион” от Б. Шоу и “Опит за летене” от Й. Радичков. В началото на 1980-те такъв спектакъл е и “Лорензачо” от А. дьо Мюсе на режисьора Руси Карабалиев. Театърът е винаги отворен за младите режисьори, които натрупват опит, зареждат творческата атмосфера със своите амбиции, нови виждания за изкуството и естетически пристрастия. На много от тях Варненският драматичен театър дава висок старт в творческата съдба. През 1985 г. Бойко Богданов дебютира във Варна със “Слуга на двама господари” от Голдони, а в следващите сезони реализира успешни прочити на българската класика с “Вампир” и “Къща” от Страшимиров. Той за първи път и то с категоричен успех поставя на варненска сцена пиеса на Бертолт Брехт (”Една малка буржоазна сватба”) – автор, смятан традиционно за труден и чужд за българската театрална школа.
През 1990-те, с началото на демократичните промени, театърът се отваря за неофициално забранените или просто премълчавани през годините автори на абсурдизма като Бекет (”Последната лента”, реж. Ст. Станчев), Пинтър, (”Играем Пинтър”, реж. Кр. Спасов), Арабал (”Циркът на пънкарите”, реж. Костадин Бандутов), Мрожек (”Чаровна нощ”, реж. Ст. Станчев), ”В открито море”, реж. Иван Добчев).
Същевременно се усеща нестабилността и нуждата от актуализация на непосредственото общуване с една публика, заинтересувана повече от социалния театър по площадите, поради което се правят опити чрез комедиите на Рей Куни, Майкъл Фрейн и други булевардни автори да се върне отново зрителя в салона. Скоро обаче театърът отново си припомня своята незаменима роля като интелектуален посредник между публиката и богатото наследство на световната литература и култура, независимо от конкуренцията на телевизията, киното и модерните технологии. Успоредил своите репертоарни интереси и естетически приоритети с тези на другите европейски сцени, Варненският драматичен театър открива новите имена на световната сцена Дейвид Мамет (”Бизнес с бизон”, реж. Пламен Марков), Николай Коляда (”Прашка”, реж. Георги Михалков), Горан Стефановски (“Черна дупка”, реж. Стоян Камбарев), както и иронично-провокативния драматург и философ Ерик-Еманюел Шмит (”Развратникът”, реж. Красимир Спасов; “Хотел между тоя и оня свят”, реж. Николай Ламбрев).
Варненският драматичен театър винаги е имал сетива за процесите в българската драматургия. Освен класиците на българската драма Вазов, Ст. Л. Костов, Страшимиров, в репертоара присъстват утвърдени имена от 1970-те и 1980-те, сред които К. Илиев, Ст. Стратиев, Ив. Радоев, Ст. Цанев и новите имена на 1990-те, като Яна Добрева, Христо Бойчев, Елин Рахнев, Юрий Дачев.
С “Черна дупка” от Горан Стефановски (1994-1995) и “Клямзинският продавач или Майката 1910” по Горки през следващия сезон Стоян Камбарев, в творческо партньорство със сценографа Никола Тороманов и варненските актьори, не само изважда на показ творческия потенциал на трупата пред публиката на цялата страна - двата спектакъла участват в редица фестивали и се превръщат в истински събития, но развива и своя собствен почерк до висоти, които и до днес остават критерии за вътрешна концентрираност, стил и безкомпромисна eстетика.
Макар и краткотрайно, творческото му присъствие в трупата повишава нейното самочувствие, самовзискателността й, стимулира и провокира нейните най-добри творчески енергии. В знак на почит към големия режисьор, репетиционната зала на Сцена Филиал носи името на Стоян Камбарев. В този контекст не бива да се пропускат и изявите на родения във Варна, с успешна кариера във Франция, режисьор Галин Стоев, който поставя ”Илирия” по Шекспир (1996-1997), а по-късно и “Игра на любов и случайност” по Мариво.
Милениумът
От 2000 г., когато директор на трупата става актрисата Дафинка Данаилова, режисьорът Явор Гърдев и сценографът Никола Тороманов са постоянно привлечени в творческия екип. В лицето на варненските актьори и сценични служби Явор Гърдев намира съмишленици за своите високопровокативни, нетрадиционно решени постановки - “Бастард” по Шекспир се играе в подземието на изба “Димят”, “Марат/Сад” от П. Вайс – съчетава театрални и киноефекти, а ”Пухеният” от М. Макдона (2002-2003) впечатлява със сложна сценична конструкция, зад чиито стъклени стени действието се следи посредством микрофони, без актьорите да виждат публиката и да чуват нейните реакции. Това са експерименти със самата природа на театралното, на театралната ситуация както за актьора, така и за зрителя, и двете страни в театралното общуване навлизат в непознати, неконвенционални територии.
Театърът демонстрира изострен интерес към откриването на нови талантливи имена, като завършилия режисура в Германия Боян Иванов (”Часът, в който не знаехме нищо един за друг”, “Q4”, “Силикон”); програма “Дебюти” предоставя професионална сцена на талантливи млади режисьори за реализация на първите им проекти.
Новите имена, които се заявиха от сцената на ДТ във Варна, са режисьорите Десислава Боева (”Боряна” от Йовков, “Зойкина квартира” от Булгаков), София Ристевска (”Жорж Данден” от Молиер), Гергана Димитрова (”Време да обичаш, време да умреш” от Фриц Катер), сценографите Антония Попова (”Жорж Данден”; ”Член 223” от Ст. Л. Костов), реж. Александър Илинденов (“Тартюф” от Молиер), реж. Стоян Радев Ге. К. (Домът на Бернарда Алба”) и др.
Историята на ДТ „Стоян Бъчваров” е немислима и без Тодор Игнатов, посветил сценографското си творчество на театъра театъра 40 години. Той създава редица запомнящи се сценографски решения за постановките „Честна мускетарска” (реж. Гриша Островски), „Полет над кукувиче гнездо” (реж. Станчо Станчев), „Лорензачо” (реж. Руси Карабалиев), „Пътят към Мека” (реж. Крикор Азарян), „Черна дупка” (реж. Стоян Камбарев), „Томас Бекет” (реж. Борислав Чакринов), „Хотел между тоя и оня свят” (реж. Николай Ламбрев) и др. Непременно трябва да бъде споменат и Симеон Лютаков, който освен с артистичните си изяви, участва в оформянето на крайния творчески продукт и като фотограф - неговата експресивна фотография прави визията на ДТ „Стоян Бъчваров” разпознаваема.
Безспорно режисьорът, чиято естетика, след Стоян Камбарев, най-трайно моделира естетическите позиции на Варненския театър, е Явор Гърдев. Тандемът Гърдев-Тороманов създава през последните години още две забележителни творби – постановката „Крум” – българска премиера на пиесата от скандалния еврейски автор Ханох Левин и изключителната сценична версия на „Калигула” по пиесата на Албер Камю, в която драматургията, режисурата, сценографията, музиката и актьорските превъплъщения постигат респектиращ синхрон на внушенията.
Крис Шарков поставя „Макбет” от Хайнер Мюлер в стилистиката на Гърдев, а постановките на „Дамски шивач” от Жорж Фейдо на Румен Велев, „Службогонци” от Иван Вазов на Пламен Панев, „Големанов” от Ст. Л. Костов на Александър Илинденов, „Страсти под брястовете” на Димитър Стоянов отправят своите послания към публиката с утвърдените средства на класическия театър.
Актьорът Стоян Радев продължава да демонстрира убедително творческото си амплоа и собствен почерк като режисьор, сценограф и костюмограф в постановките „Домът на Бернарда Алба” от Федерико Гарсиа Лорка, „Горчивите сълзи на Петра фон Кант” от Райнер Вернер Фасбиндер, „Бремен” по мюзикъла „Веселите градски музиканти” от Александър Владигеров, „Паметта на водата” от Шийла Стивънсън, „Свекърва” от Антон Страшимиров.
Пореден етап в творческата биография на театъра бележи първата българска постановка на „Фауст” по Йохан Волфганг фон Гьоте (2010-2011) в режисьорския прочит на Лилия Абаджиева – автор на сценичната версия, музикалната картина и хореографията. Изключителната сценография на Васил Абаджиев, осъществена с модерни технологии, подчертава достойнствата на режисьорските решения, в определни моменти въздейства и като самостойно произведение на визуалното изкуство. Резултатът от енергийното съприкосновение между всички театрални компоненти завихря един разтърсващ спектакъл, в който опозицията Фауст/Мефистофел блестящо изграждат актьорите Михаил Мутафов и Стоян Радев.
Водещото си място в съвременния български театър варненци отстояват и с най-новите постановки, сред които с мащабно мислене и ярка съвременна трактовка се открояват работите на главния режисьор на театъра Пламен Марков, сценографката Мира Каланова и композитора Калин Николов „Ричард III” от У. Шекспир, „Вуйчо Ваньо” от А. П. Чехов, „Ревизор” от Н. В. Гогол, „Измяна” от Харолд Пинтър, “Влюбеният Шекспир“ от Ли Хол и др. Силен отзвук предизвикват „Паметта на водата“ от Ш. Стивънсън, реж. Стоян Радев Ге.К; „Хенри IV”от Пирандело, реж. Лилия Абаджиева, „Изборът на Марта“ от Жорди Галсеран и „Любовни писма“ от Албърт Р. Гърни, реж. Георги Михалков, „Телефонът на мъртвеца“ от Сара Рул, реж. Петър Денчев и и др.
С интересни творчески търсения се открояват през последните години „Магьосническо езеро“ по „Чайка“ от Чехов, реж. Стоян Радев Ге.К. и „Монтажът на моя филм“ от Матю Куик, реж. Деси Шпатова. Комедийните постановки на Костадин Бандутов „Бащи, лъжи и още нещо“ от Рей Куни и „Само за жени“ от Дарио Фо пълнят театралната зала. С „Приятели?“ от Здрава Каменова и „Владимир“ от Матяж Зупанчич актьорът Николай Кенаров от класа по режисура на проф. Пламен Марков в НАТФИЗ получава шанс да се изяви и като режисьор. Спектаклите за деца и юноши „Приключения опасни със герои сладкогласни“ от Недялко Йорданов, реж. Костадин Бандутов“ и „Сън“ от Магда Борисова, реж. Стоян Радев Ге.К., както и специалните коледни спектакли привличат огромна аудитория от най-младите зрители.
2021 – Варненският театър на 100
Екипът се готви да отбележи подобаващо 100-годишния юбилей на своя театър на 12 март 2021 г. с тригодишна програма, която стартира с книгата „Пристрастно. Театърът на Варна“ от Виолета Тончева, изд. ФИЛ, 2018 г. В два раздела „Лицата на Варненския театър“ и „Театралната лаборатория“ авторката поднася свои интервюта с режисьори, сценографи, композитори, актьори от различни поколения и анкети със зрители, които свидетелстват за творческия път на Варненския театър след 2000 г.
Може да свалите „Пристрастно. Театърът на Варна“ тук: www.dramavarna.com
На премиерата на книгата бе обявено създаването на Национален инициативен комитет за провеждането на юбилея, в който влизат видни театрали, политици, общественици, почитатели на театралното изкуство от различни сфери. Основен фокус на честванията за 100-годишния юбилей са специалните театралните събития, започнали с „Драконът“ от Евгений Шварц“ (премиера 3, 4,10.2018), постановката на Явор Гърдев, с която след близо 10-годишно отсъствие именитият режисьор се завръща на сцената на Варненския театър. В престижната редица от знакови премиери, посветени на юбилея, се подреждат „Отело“ от Шекспир, реж. Пламен Марков (премиера 20, 22.01.2020); „Поразените“, пръв театрален прочит в България на едноименния роман от Теодора Димова, обявен от фондация „13 века България“ за Роман на годината, реж. Стоян Радев Ге.К. (премиера 2, 16.10.2020); предстоящата да излезе през 2021 г. премиера на „Тютюн“ по едноименния роман на Димитър Димов, реж. Бина Харалампиева, драматург Юрий Дачев, както и обещаната от Явор Гърдев постановка (заглавието е в процес на обсъждане), с която ще бъде открита Сцена Филиал след основния ремонт.
В рамките на юбилейната програма, по време на COVID пандемията през 2020 г., изключителна популярност в социалните мрежи придоби online проектът „Театърът чете“, реж. Стоян Радев Ге.К., в който актьори, режисьори, композитори, драматурзи, писатели, поети и почитатели на театралното изкуство от Варна, страната и чужбина споделят свои любими произведения с огромната интернет аудитория. „Театърът чете“ не пропуска да надникне и в книгите на актьори, свързали съдбата си с Варненския театър.
През лятото на 2020 г., при спазване на всички предохранителни мерки, свързани с пандемията, се открита Лятна сцена „Зад театъра“, която съхранява живата връзка със зрителите. Наред с посочените заглавия, от началото на 100-тния юбилеен сезон 2020-2021 в репертоара се включва и елегантната комедия „Любовникът от ZanziБар“ от Ели Саги, първа постановка във Варна на проф. Атанас Атанасов.
В стремежа си да поднася не само интересни, но и жанрово разнообразни заглавия, екипът на Драматичен театър „Стоян Бъчваров“ продължава своите търсения, с надеждата, че Covid ограниченията постепенно ще отпаднат, за да се отвори още по-голямо пространство за творческа реализация. И за да бъде 100-тният юбилей споделен от възможно най-широк кръг колеги, приятели, почитатели. Отсега е сигурно, че до заветната дата 12 март 2021 г. ще излезе и летописът на театроведа Никола Вандов, който проследява всички постановки в едновековната история на Варненския театър, от първата „Инстинктът“ на Анри Кестмекер от 1921 г. до най-новата от 2021 г.
Прочетете повече: Копнежът на театъра да надмогне себе си
Актьори
Списъкът на актьорите, превърнали се в знак за творческите постижения на театъра, започва със Стоян Бъчваров и продължава с Георги и Евгения Громова, Анна Феликсова, Венета Славчева, Васил Ляпчев, Преслав Петров, Яким Михов, Димитър Хаджиянев, Катя Динева, Илия Пенев, Пенка Божкова, Борис Луканов, Грациела Бъчварова, Евгени Бакалов, Георги Михов, Данаил Мишев, Стоян Алексиев, Стефка Симеонова, Йордан Мутафов, Дафинка Данаилова, Георги Велчовски, Свилен Стоянов, Стоян Радев, Веселина Михалкова, Даниела Викторова, Милена Кънева, Пламен Георгиев и още много други. Емблематично място в дългата редица от актьори, играли на сцената на ДТ „Стоян Бъчваров”, заемат поколенческите фамилии - бащата Христо Динев, дъщерята Катя Динева, внучката Юлияна Чернева, както разбира се и Грациела Бъчварова, чийто баща Васил е племенник на основоположника на Варненския театър Стоян Бъчваров.
В сегашния творчески екип влизат: Адриан Филипов, Александра Майдавска, Биляна Стоева, Валентин Митев, Валери Вълчев, Веселина Михалкова, Даниела Викторова, Димитър Костадинов, Милена Кънева, Михаил Мутафов, Нели Вълканова, Николай Божков, Гергана Арнаудова, Константин Соколов, Николай Кенаров, Пламен Георгиев, Пламен Димитров, Полина Недкова, Свилен Стоянов, Стоян Радев, Теодора Михайлова, Цветина Петрова, Юлияна Чернева.
Награди
С много номинации, награди и селекции в национални и международни фестивали ще се запомнят постановките “Черна дупка” и “Клямзинският продавач или Майката 1910” на Стоян Камбарев, “Прашка” на Георги Михалков, “Томас Бекет” от Жан Ануи, реж. Б. Чакринов, “Въздушният град” на Валерий Фокин, “Мяра за мяра” на Красимир Спасов, “Бастард”, “Марат/Сад”, “Пухеният” и “Крум” на Явор Гърдев, “Псета” на Георги Велчовски, “Жорж Данден” на София Ристевска, “Боряна” на Десислава Боева, “Домът на Бернарда Алба” на Стоян Радев Ге. К., „Калигула” на Явор Гърдев и т.н.
Първата българска постановка по „Фауст” на Лилия Абаджиева (сезон 2010-2011) е отличена за най-добро представление на голяма сцена на фестивала „Сцена на кръстопът” – Пловдив 2010, а Лилия Абаджиева получава наградата за режисура и първата статуетка на фестивала. С 3 награди ИКАР 2012 е отличена постановката на Пламен Марков „Ричард III”– за главна мъжка роля на Стоян Радев (Ричард III), за авторска музика на Калин Николов и за майсторско техническо осъществяване на театъра.
Постановката на Стилиян Петров „Канкун” заслужава признанието на професионалната гилдия и публиката с ИКАР 2014 за сценография и костюми на Венелин Шурелов и Елица Георгиева, АСКЕЕР 2014 за авторска музика на Петя Диманова, награда ВАРНА за Биляна Стоева за ролята на Ремей и още една награда ВАРНА за целия екип.
Постановката на Стоян Радев Ге. К. “Свекърва” от Антон Страшимиров, сценография и костюми Мира Каланова, музика Калин Николов, е удостоена с награда ВАРНА 2015. Постановката „Опасни връзки” от Кристофър Хамптън, реж. Стилиян Петров, сценография Венелин Шурелов, костюми Елица Георгиева, музика Петя Диманова, е селектирана за МТФ „Варненско лято” и получава номинация ИКАР 2016 за авторска музика на Петя Диманова. Постановката „Кавказкият тебеширен кръг” от Брехт, реж. Маргарира Младенова, сценография Ивайло Николов, костюми Ива Гикова, композитор Асен Аврамов, е с две номинации ИКАР 2016 - за режисура на Маргарита Младенова и за водеща роля на Стоян Радев – Аркадий Чхеидзе.
Награда ВАРНА 2016 е присъдена на Варненския драматичен театър за цялостната му репертоарна политика в 95-ия творчески сезон. Награда ВАРНА 2017 заслужава Гергана Арнаудова за ролята на Мадам Злата в „Криворазбраната цивилизация“ от Добри Войников, реж. Стоян Радев Ге. К. Награда ВАРНА 2018 получават Симеон Лютаков за ролята на Давид в „Едноокият цар“ от Марк Креует, реж. Петър Денчев и Цветина Петрова за ролите на Виола/Кент/Ромео/Жуилиета във „Влюбеният Шекспир“ от Ли Хол, реж. Пламен Марков.
Емблемата на Варненския драматичен театър Михаил Мутафов е отличен с Награда ИКАР 2019 за чест и достойнство на Съюза на артистите в България.
Своята Награда ВАРНА заслужават и екипите на „Драконът“ от Евгений Шварц, реж. Явор Гърдев (2019) и „Само за жени“ от Дарио Фо, реж. Костадин Бандутов (2020).
Всички награди на адрес: http://www.dramavarna.com/index.php/home/nagradi
- Category: История