Актуални новини

„Всичко наопаки или Наопаки всичко” „Наопаки всичко или Всичко наопаки”

 

Пламен Марков поставя първия театрален сериал

Българска премиера на „Всичко наопаки”

Молиер или „3 в 2 в 1”

Което и да изберете от тези заглавия, то ще отговаря на това, което ще се случи на 4 и 6 ноември от 19 часа на Основна сцена на Варненския драматичен театър. Това ще бъде третата в неговия 94-ти творчески сезон премиера, която ще внесе нов момент не само във варненската, а и в цялата българска театрална история. За пръв път публиката ще може да проследи в театрален сериал история с продължение. Идеята е на главния режисьор на театъра Пламен Марков, който поставя Жан Батист Молиер в две, свързани една с друга части: „Всичко наопаки или Наопаки всичко” – първа серия и „Наопаки всичко или Всичко наопаки” – втора серия. 

Всъщност става дума за три пиеси, съчетани в едно представление от две части или както шеговито го „преведе” на съвременен рекламен език самият професор „Молиер или „3 в 2 в 1”.

 

Първата пиеса, подсказала и игривото заглавие на сериала, е известният многоактен фарс на Молиер „Занесеният или Всичко наопаки”, допълнен в сценичната версия от още два едноактни фарса „Брак по принуда” и „Рогоносец без рога”.

„Занесеният или Всичко наопаки” не е поставяна досега в България, така че на 4 ноември 2014 г. ще бъде българската премиера на тази Молиерова творба. Иначе отделни негови фарсове, в различни интерпретации, са играни вече на българската театрална сцена.   

Пламен Марков, запознал се с произведението на Молиер в руски превод още като първокурсник в НАТФИЗ, сега с удоволствие се завръща към него.
Още повече, че той вече разполага с великолепните преводи на две от пиесите на един от нашите най-големи преводачи от френски език Кирил Кадийски, третата пиеса пък е преведена от изключителния български хуморист Радой Ралин.

Очевидно на студентската любов към Молиер отново й е дошло времето. Отново, защото сегашната постановка рамкира творческия път на професора, започнал някога с първата му режисьорска работа „Училище за жени” от Молиер в Сливенския драматичен театър.

За сценографията и костюмите в театралния сериал „Всичко наопаки или Наопаки всичко” и и „Наопаки всичко или Всичко наопаки” режисьорът ангажира талантливата Даниела Николчова, която завършва миналата година сценография в НАТФИЗ и заедно с него работи в студентските постановки „Криминале от каменната ера” и „Шпионаж от каменната ера”, така че „мисленето в серии” донякъде вече е присъщо и на двамата. Музиката е дело на Петя Диманова, която след като спечели АСКЕЕР 2014 за своята авторска музика в нашия „Канкун”, сега отново композира за Варненския драматичен театър.

Участва почти цялата трупа на театъра, представена от актьори както от утвърденото, така и от най-младото поколение: Адриан Филипов, Веселина Михалкова, Валери Вълчев, Гергана Арнаудова, Даниела Викторова, Екатерина Георгиева, Ина Добрева, Николай Божков, Николай Кенаров, Нено Койнарски, Петя Янкова, Пламен Димитров, Пламен Георгиев, Свилен Стоянов, Стефан Додуров, Стоян Радев, Теодор Папазов, Цветина Петрова.

 

Всички те са замесени в многобройните забавни интриги с Молиеровите герои Сганарел, Леандър, Лели, Жеронима, Анселма, Трюфалден, Горжибюс, Пандолф, Иполита, Лангранж и т.н. Основна креативна фигура в постановката е Маскарил (Стоян Радев), който като шеф на театрална трупа е загрижен как да увеличи броя на зрителите, а влезе ли в реалността на пиесата се заема да крои какви ли не планове за освобождаването на заложницата Сели. Ала влюбените в нея Леандър и Лели объркват тотално нещата. Общо взето, всички непрекъснато вършат едно и също нещо, което непрекъснато се проваля. За да разберете все пак как завършва историята, ще трябва да гледате и двете серии :) :)

Неособено сложният сюжет, характерен за фарса като комедия на интригата, дава прекрасни възможности за изява на комедийния талант на актьорите и гарантира забавлението на зрителя. Неслучайно Жан Батист Поклен, с артистичното име Молиер (1622-1673), се смята за най-добрия представител на Френската комедия, която съчетава елементи на италианската Комедия дел Арте с изящността и чувствителността на френския хумор.
В световната драматургия след Аристофан Молиер е първият, който в сатирата си споменава директно имената на тези, които критикува. Това не остава безнаказано в неговата шеметна кариера на адвокат, драматург, режисьор и актьор, която в един период го отвежда в затвора, в друг го издига до завидния статут на кралски комедиограф. Последната му роля в „Мнимият болен” му коства живота. 

„Искам да направя един исторически фарс така, както е поставян по времето на Молиер, с изразните средства на Комедия дел Арте и нейните улични комедианти, популярни впрочем в цял свят - в Русия познати като скоморохи, в Турция като карагьозчии и т.н. Искам театралният сериал „Всичко наопаки” и „Наопаки всичко” да представи на публиката един стилен, достъпен и демократичен, един истински комедиански театър”, обобщава концепцията си режисьорът Пламен Марков.

Виолета Тончева