Искате ли да получавате новини от нас - за премиери, промоции и др.?

Актуални новини

"Голямото Коледно приключение на..."

 

"Голямото Коледно приключение на..." започна с голямото коледно пазаруване на билети за спектакъла, чиято премиера ще видите на 15 декември 2014 г. от 18 часа на сцена Филиал.

Ще играем спектакъла всеки ден, чак до самата Коледа от 11, 13, и 15 часа!

Всяко дете ще получи  от нас подарък  - книжка с календар за 2015 година, седмична програма и може би още изненади .... ;)

Цената на билета е 5 и 6  лева.

Двете каси на театъра (Основна сцена и Сцена Филиал) работят всеки ден от 10 до 19 часа с почивка от 13 до 14 часа.

ОЧАКВАМЕ ВИ!

 

Нощта на театрите във Варна ще е почти денонощие

Интервю на Рада Стойкова от БНР с Даниела Димова, директор на ТМПЦ Варна за Европейската нощ на театрите във Варна

Голям празник се задава утре за почитателите на театралното изкуство! Става дума за така наречената Нощ на театрите, която ще се проведе за втори път в нашата страна като част от инициативата „Европейска нощ на театъра”, започната през 2008 година по идея на Елеонора Роси от Франция.

Концепцията на „Нощ на театрите” е да направи публиката и Театъра по-близки, да покаже на хората какво се случва зад и на сцената, в гримьорните и коридорите, да покаже живота на и във театъра, да разкаже за интересните случки на всички, които са част от него; да накара посетителите да усетят едно по-различно „посещение“ на театър.

За няколко часа градът да стане една голяма театрална сцена, като предложи едно ново изживяване и възможност зрителите да бъдат и участници в „нощния“ живот на театъра, поясняват организаторите на програмата в България – фондациите „Арт Проджектс” и „Асоциация Информбюро”.

Тази година в Нощта на театрите ще участват едновременно 11 европейски държави. Българският принос в програмата са над 150 представления, пърформанси, музикални изпълнения, изложби, „отворени врати”, театрални срещи и прожекции, с участието на повече от 1500 творци в изкуството на Мелпомена. Всичко това – по сцените и в десетки извънсценични пространства на София, Пловдив, Варна, Стара Загора, Русе, Хасково, Шумен, Благоевград, Сливен, Смолян и Ямбол, като събитията „зад кулисите” са с вход свободен, а цените на билетите за представленията в повечето театри в този ден ще са по-ниски от обичайното.

Какво да очакват почитателите на театъра в Нощта на театрите във Варна, разказа в „Артефир” Даниела Димова, директор на Театрално-музикалния продуцентски център в морската ни столица. > Чуйте интервюто на адрес:

http://bnr.bg/hristobotev/post/100485338

Акценти в V Коледни театрални седмици – Варна 2014

Първата Европейска нощ на театрите във Варна с рекорден брой зрители

Детска Коледа - премиера на „Голямото Коледно приключение на...”

Първият театрален БГ сериал: „Всичко наопаки или Наопаки всичко” и „Наопаки всичко или Всичко наопаки”

Три пъти „Свекърва”, още комедии и култови спектакли

V-ти Коледни театрални седмици - Варна 2014
Най-новата варненска театрална традиция събира за пети път почитателите на Мелпомена в V Коледни театрални седмици. Устремното начало на 15 ноември с Европейската нощ на театрите достигна абсолютни стойности. Рекорден брой зрители за един ден, точно 821, си бяха купили билети за трите спектакъла „Гимнастика за бременни”, „Оскар” и „Бурята”, представени на Основна сцена и Сцена Филиал. Заедно с тях, броят на варненци и гостите на града, които посетиха и участваха в проявите от седемте фокуса на програмата (Изложби, Литература, Мултимедия, Хепънинг, Флашмоб, Среща на поколенията, Спектакли) надхвърли 1500.

Високият градус на театрална температура се задържа на 18 и 19 ноември с най-новата постановка на Варненския драматичен театър „Всичко наопаки или Наопаки всичко” и „Наопаки всичко или Всичко наопаки” – първия театрален БГ сериал, създаден от Пламен Марков по фарсове на Молиер, сценография и костюми Даниела Николчова, музика Петя Диманова, с участието на почти цялата трупа на театъра. Повторението следва на 4 и 17 декември, Основна сцена.

На 24 ноември и 2 декември, Сцена Филиал, публиката ще може да установи колко различно от Молиеровото е чувството за хумор на Нийл Саймън, пресъздадено в притчовата постановка на Георги Михалков „Глупаци”, сценография и костюми Антония Попова, с актьорите Теодор Папазов, Валери Вълчев, Милена Кънева, Валентин Митев, Ина Добрева, Нено Койнарски, Димитър Мартинов и др.

Забавлението е заложено в Коледните театрални седмици в още спектакли - както в комедията „Оскар” от Жан Ален на режисьора Борислав Чакринов и сценографа Тодор Игнатов, в която на 26 ноември, Сцена Филиал, ще се представи в една от коронните си роли Валентин Митев, така и в спектакъла на 8 декември, Основна сцена, „Гимнастика за бременни” от Здрава Каменова, изграден от режисьора Калин Ангелов като елегантен мюзикъл, благодарение на актьорите Биляна Стоева, Милена Кънева, Даниела Викторова, Веселина Михалкова, Пламен Димитров, Теодор Папазов и Владислав Виолинов.

„Свекърва” на режисьора Стоян Радев Ге. К., която безапелационно завладя аудиторията още на премиерата в началото на този сезон, ще се играе три пъти – на 21, 28 ноември и 5 декември, Сцена Филиал. Един интригуващ с въображение и асоциации спектакъл, който щастливо сродява началото на XX с XXI век, насища и надгражда Антон Страшимировата класическа комедия със съвременно светоусещане и модерни театрални средства. Непременно трябва да се види Веселина Михалкова като Костанда, първата й професионална роля преди 20 години, с която сега тя постига истински връх в творческата си кариера. 

Няма как да мине театралният празник без култовите постановки на главния режисьор на Варненския драматичен театър Пламен Марков и сценографката Мира Каланова: „Вуйчо Ваньо – Сцени от селския живот” от А. П. Чехов с Гергана Плетньова (Соня), спечелила ИКАР за главна женска роля - 20 ноември, Сцена Филиал; „Ричард III” от Уилям Шекспир с 3 награди ИКАР - Стоян Радев (Ричард III) за главна мъжка роля, Калин Николов за музика и екипът на театъра за майсторско техническо осъществяване - 25 ноември, Основна сцена и накрая „Ревизор” от Н. В. Гогол, награда ВАРНА за Пламен Марков - 27 ноември, Основна сцена.

Зрителите са поканени и на Камерна сцена „Стоян Камбарев, в чиято интимна атмосфера на 29 ноември и на 6 декември ще бъде представена „Паметта на водата” от Шийла Стивънсън, режисьор Стоян Радев Ге. К., сценография и костюми Мира Каланова, с великолепната петорка Даниела Викторова, Гергана Плетньова, Веселина Михалкова, Николай Божков и Владислав Виолинов.

Няма да бъде трудно за възпитанците на „Студио Театър” да напълнят отново залата на Сцена Филиал на 20 декември със своя вихрен романс „Бурята” от Уилям Шекспир, режисьорски прочит на художествения ръководител на театралната школа Стоян Радев Ге. К., сценография и костюми Стоян Радев Ге. К. и Славяна Иванова.

През декември децата със сигурност ще бъдат най-многобройната аудитория на театъра. По традиция за тях варненските драматични актьори подготвят специален коледен спектакъл и през тази година това ще бъде „Голямото Коледно приключение на...” от талантливата млада авторка Магда Борисова.
Това е една красива история за желанията, мечтите, куража, страха и приятелството, която се случва с 1 Дядо Коледа, 1 северен елен, 1 снежен човек, 5 улични котки, 1 фея, 2 момчета и още интересни герои. Постановка и музикална среда Стоян Радев Ге. К., сценография и костюми Даниела Николчова, с всеотдайното участие както на младите актьори от „Студио Театър” Недялко Стефанов и Георги Няголов, така и на професионалистите Стефан Додуров, Петя Янкова, Нено Койнарски, Теодор Папазов, Николай Кенаров, Гергана Арнаудова, Ина Добрева и Пламен Димитров.  

След премиерата на 15 декември, „Голямото Коледно приключение на...” ще се срещне с децата от Варна и региона още и на 16, 18, 19, 20, 21, 22 и 23 декември, в различни часове от деня, дори по няколо пъти на ден. Детската Коледа, нали знаете, тя е най-важната!

 

 

Да бъдем заедно в Европейската нощ на театрите

 

Театралното приключение на 15 ноември във Варна

Варненският драматичен театър ще участва за пръв път в Европейската нощ на театрите, която на 15 ноември 2014 г. ще обедини публиката и артистите от различни театри в различни европейски страни в едно голямо театрално приключение. Варненското театрално приключение, което започва в 10 часа и ще продължи до среднощ, а вероятно и след това, обединява 7 фокуса: Изложби, Литература, Мултимедия, Хепънинг,  Флашмоб, Среща на поколенията и разбира се Спектакли.

 

Започваме с Фокус Изложби

В 10 часа, още на входа на Основна сцена посетителите ще бъдат посрещнати от прекрасните костюми, създадени от Мира Каланова за Анна Андреевна (Веселина Михалкова) и нейната дъщеря Маря Антоновна (Гергана Арнаудова) в постановката на Пламен Марков „Ревизор” от Чехов. По-нататък на площадките по двете вити стълби към първи балкон ще бъдат експонирани пищните кралски одежди от звездната варненска постановка „Ричард III”, истинска висша театрална мода, дело също на Мира Каланова. Със сигурност друг път не бихте могли да си направите по-оригинални селфи-та и всякакви снимки с манекени в такива костюми.

Още по-нагоре, във фоайето на първи балкон ще ви очаква изложбата на нашия дългогодишен сценограф Тодор Игнатов, който ще изложи макети, пресъздаващи неговата сценография за емблематични постановки на Ваненския драматичен театър.

Сред тях и „Къща” от Антон Страшимиров, постановка на Бойко Богданов, която на VIII Национален преглед на българската драма и театър през 1989 г. е отличена с много награди, вкл. награда за сценография. С част от получените средства екипът финансира  изработването и подарява на варненската общественост паметна плоча за къщата, в която (на сегашната ул. „27 юли”) през 1872 г. се е родил Антон Страшимиров. За съжаление, 25 години по-късно, липсва всякаква следа от паметния знак...

Тодор Игнатов, известен и като много търсен живописец, ще поднесе на публиката в Европейската нощ на театрите още една своя изложба. В партерното фоайе той ще експонира свои живописни творби в различни жанрове – пейзаж, портрет.

 

Фокус Литература

В 11 часа в ротондата, под прекрасния плафон на Милко Божков ще бъде открит Литературен театрален щанд с произведения на творци от ДТ „Стоян Бъчваров”, сред които Даниела Викторова, Юлияна Чернева, Георги Велчовски, Димитър Хаджиянев, Свилен Стоянов, Иван Нанев, Васил Ляпчев и др.

Познатата на градската артистична бохема Мария Бозурова от книжарница „Параграф 22”, която ще бъде варненският театрален агент в този ден, ще предложи още любопитни тематични четива от своя богат фонд, като режисьорската концепция на Вили Цанков „Какъв Хамлет”,  книгите на Кремена Димитрова за режисьора Стоян Камбарев, оказал огромно влияние върху развитието на Варненския драматичен театър, също „Театърът на 90-те” – сборник с театрална критика, „Светлини от сцената” на Георги Смиленов, „Завеса. Музите въздишат” от Кирил Аспарухов. Ще намерите и съвременна българска драматургия - „Пиеси” от Здрава Каменова и още, и още.

Фокус Мултимедия ще има 2 издания

От 11.30 до 12.45 часа на Основна сцена ще бъде прожектиран „Полетът на фениксите” – документален филм-импресия за Театрална формация „Феникс”, в която актьорът Свилен Стоянов работи с млади хора, вкл. в неравностойно положение и вече е спечелил с тях немалко награди на любителски фестивали. Сценарий и режисура Свилен Стоянов, камера и монтаж Иван Любенов, БНТ.

От 21 до 22 часа, този път на Сцена Филиал, за любителите на театралното изкуство е подготвена втора мултимедия с архивни филми от фонда на БНТ и ТВ „Варна”, посветени на историята и творците от ДТ „Стоян Бъчваров”.

Ще проследим филма „Живият театър” на ТВ „Варна”, сценарий Антония Йовчева, реж. Мариета Бобева, посветен на 85-год. на ДТ „Стоян Бъчваров”, ще видим творчески портрети на актьори от архива на БНТ Варна и видеозапис от спектакъла „Първи частен партизански отряд”, сценарий и режисура Георги Велчовски, представен в Световния ден на театъра 27 март 2001 г.

Може би някои от приятелите на Варненския театър си спомнят, че в този спектакъл най-авангардният артист се оказа едно теле, ангажирано за участие срещу хонорар от 50 лв и купа сено 

 

Абсолютна изненада ще бъде Хепънингът, който актьорите ще изнесат на открито, пред Сцена Филиал, от 13 часа.

Оперен флашмоб на партера на Основна сцена с кодовото название „Viva la Theatre” ще фокусира около 15.30 часа вниманието на публиката, между другото и с претенциите на най-младия актьор от Варненския драматичен театър Нено Койнарски да отнеме палката на диригента на Държавна опера Варна Стефан Бояджиев.

 

Веднага след флашмоба започва първото представление от Фокус Спектакли –

забавната „Гимнастика за бременни” от Здрава Каменова, реж. Калин Ангелов, с участието на четирите Марии - Милена Кънева, Биляна Стоева, Даниела Викторова, Веселина Михалкова и техните партньори Владислав Виолинов, Пламен Димитров и Теодор Папазов.

 

В 18 часа следва Фокус Поколения,

в който пиарът и модератор на събитието Виолета Тончева ще събере около Литературния щанд в ротондата за Среща на поколенията именити театрали, сред тях - легендата на Варненския драматичен театър Грациела Бъчварова, дългогодишния драматург на театъра Сия Папазова, актьорите Данаил Мишев, Георги Велчовски, Свилен Стоянов, най-младите попълнения в трупата Стефан Додуров, Николай Кенаров, Нено Койнарски, Ина Добрева и др.

От 19 часа на Сцена Филиал ще бъде играна класическата комедия „Оскар”

от Жан Ален, реж. Борислав Чакринов, сценография и костюми Тодор Игнатов, с участието на Валентин Митев, Милена Кънева, Ина Добрева, Петя Янкова, Теодор Папазов, Свилен Стоянов, Даниела Викторова и др.

Фокус Спектакли завършва на Основна сцена с романса „Бурята”

от Уилям Шекспир, постановка на Стоян Радев Ге. К. с възпитаниците на неговата театрална школа „Студио Театър”. Представлението, с начален час 22.30 ще продължи до 23.45 часа, след което ще прелее с импровизации в Европейската нощ на театрите.

Апропо, и трите спектакъла на 15 ноември, са с промоционалната цена от 5 лв.

 

Студенти в Европейската нощ на театрите

 

Студенти в Европейската нощ на театрите

За Европейската нощ на спектаклите лобират усилено и група студенти в Икономически университет Варна - Виктория, Димитър, Петър, Диян, Божидара, Райна и Весела от курса по маркетинг и реклама на доц. д-р Бистра Василева.

Те подготвиха и вече осъществяват интерактивна online и offline кампания за популяризиране на Европейската нощ на театрите.

От 10 до 14 ноември в предварително оповестени часове на деня момче и момиче от групата, облечени в красиви сценични костюми, анимират колегите си на най-оживените места в двата корпуса на университета да се присъединят към Европейската нощ на театрите, разясняват, раздават плакати, флаери, програми и други рекламни материали.

Останалите студенти приканват колегите си в специално подготвен за целта пункт да видят видеотрейлъри от трите спектакъла, които ще се играят на 15 ноември и продават билети на ситуирана недалеч каса.

Драматургията на тази интерактивна кампания цели да разшири младежката аудитория на театъра с конкретната студентска таргет група, като набира съмишленици и в социалните мрежи, в партньорство с Фейсбук страницата на театъра.

Разбира се, накрая ще се раздават награди, под формата на безплатни билети и брандирани материали на ДТ „Стоян Бъчваров”. Стартът на кампанията се оказа изключително успешен – и като разгласа, и като продажба на билети.

Повече: http://ue-varna.bg/bg/article.aspx?id=17846

 

 

Да бъдем заедно в Европейската нощ на театрите!

 

МАНИФЕСТ ЕВРОПЕЙСКА НОЩ НА ТЕАТЪРА 2014

 

 

Икапоан окчисв *

Наталия Господинова за театралния сериал "Всичко наопаки или Наопаки всичко"

Първият театрален сериал в България вече е факт, и то на варненска сцена. „Всичко наопаки” по три произведения на Молиер е един амбициозен спектакъл в четири действия, който не би могъл да се гледа в един единствен ден. Затова режисьорът му проф. Пламен Марков решава да експериментира и да предизвика публиката да отиде в две (незадължително поредни) вечери да се забавлява на изящния хумор на френския драматург.

В спектакъла участва почти цялата трупа на варненския драматичен театър. Три сюжетни линии се преплитат в цветна феерия, в театър в театъра, в изискано нелепи диалози, фарс и фин сарказъм.

Комедията, разбира се, завършва с щастлив край. Даже с три щастливи края… Което си е тройно удоволствие за публиката.

На сцената оживява и самият Молиер, под името Маскарил, изигран (това едва ли е изненада за някого), от звездата на варненския театър Стоян Радев. Той едновременно плете интриги, завързва действия, ръководи емоциите на останалите. И не на последно място – ни показва колко всъщност е трудна актьорската професия. Колко тежко се прави театър, как той се финансира и как оцелява, и колко важно е самите актьори да уважават професията си... И не, всичко това не е показано с назидателен морал, а с лекота и самоирония.

Самият проф. Марков споделя, че „спектакълът е със сюжет, обвързан със съдбата на актьора и на театъра, както и на допустимите компроси, които той може да направи, за да оцелее, запазвайки достойнство.”

Прекрасни, както винаги, са Веселина Михалкова и Даниела Викторова – Дънда. Открояват се ще Пламен Димитров, Николай Божков (научил няколко езика специално за представлението :) и Адриан Филипов като Сганарел. Впечатляващи са и всички останали актьори - Теодор Папазов, Валери Вълчев, Ина Добрева, Гергана Арнаудова, Стефан Додуров, Петя Янкова, Николай Кенаров, Пламен Георгиев, Свилен Стоянов...

Поздравления и за дебюта на най-новите попълнения във варненската трупа – Екатерина Георгиева, Нено Койнарски и Цветина Петрова.

Първият епизод е наречен „Всичко наопаки”, а вторият - "Наопаки всичко". Сценографията е на младата Даниела Николчова, а музиката – на носителката на Аскеер Петя Диманова.

 

Даниела Димова, директор на Театрално-музикален продуцентски център Варна, получи, по повод Деня на будителите, Благодарствена грамота от Профсъюза на българските учители.

В нея пише, че този знак за признание и се дава за активен и успешен принос и за издигане на международния авторитет на българското образование и култура.

 

 

Едно много светло и забавно представление

Даниела Николчова за сценографията и костюмите на „Всичко наопаки или Наопаки всичко”

Много съм щастлива, че имам възможността да работя с Варненския драматичен театър и съм благодарна на Пламен Марков, че ме покани да направя сценографията и костюмите за сериала „Всичко наопаки или Наопаки всичко” по Молиер.

Още в началото професорът имаше ясна визия за сценографията, докато костюмите остави изцяло на моето въображение. Изградих театралното пространство, съобразно двете основни ситуации – пред култата, в която е заточена Сели и зад кулата, където репетира трупата на Маскарил.

За разграничение на двете територии използвам площадки, картини на художника Каналето, табела за Заложна къща Трюфалден, плакати за спектаклите на театралната трупа.

През цялото време имаме театър в театъра. Уж сме в реалния живот, но всъщност си оставаме в театъра. Маскарел поставя фарсове за Сганарел в които и той самият играе, а когато персонажът Лели търси помощта му за освбождаване на заложницата Сели, Маскарел отново измисля и режисира какви ли не ситуации. В крайна сметка обаче Лели прецаква всичко.

За мен беше истинско предвизвикателство да създам костюмите за тази постановка. Исках не просто да ги съобразя с конкретната епоха, а да постигна една смес от епоха и съвременност, която да ги направи в някаква степен универсални. Съобразих се с характеристиката на героите, но и със самите актьори. Принципно пристъпвам към проектите за костюми, едва след като опозная актьорите, поведението им на сцената и движението им в ансамбъл. Тук усещах през цялото време подкрепата на прекрасната варненска трупа.

Благодарна съм и на актьорите, и на страхотните професионалисти от шивашкото ателие Данчето, Иван и Таня. Без тях нямаше да се получи това много светло и забавно представление. Надявам се публиката да го хареса.

„Свекърва“ на Стоян Радев пълни салона. Заслужено

 

Премиерата на ДТ „Стоян Бъчваров“ поставя едно отлично начало на новия творчески сезон

Публикувана: 21 Oct 2014 | 20:19 

 

За жалост трябва да започнем с политика. Просто такова е времето. Появи се отнякъде един министър на културата – за радост вече бивш, и отсече, че парите за театър трябвало да бъдат орязани, защото, откакто влязла в сила новата система за държавна субсидия – според продадените билети, салоните, видите ли, започнали да се пълнят със зрители. Гениално. 

Да се смее ли човек, да плаче ли. Нали това в крайна сметка е самата идея на изкуството – да достига до публиката, да провокира асоциации и емоции, да въздейства върху духа, да отправя послания. Представяте ли си театрални постановки, които се играят пред празни салони? И какъв би бил техният смисъл?

В последните години във варненския театър се случват хубави неща. Има изключително талантлива театрална трупа. 

Има разнообразен афиш, в който всеки би могъл да открие нещо за себе си

Работят добри режисьори. Правят се стойностни постановки, които печелят награди (не че това е най-важното, знаем понякога как се раздават те). Има нещо много по-ценно. Има го признанието на най-великия и непогрешим съдник – Негово Величество Зрителят. В началото на новия творчески сезон на ДТ „Стоян Бъчваров“ ставаме свидетели на нещо радостно в културния живот на града – една българска премиера пълни салони, а билетите свършват седмици предварително. В интерес на истината, очаквахме го. Преди премиерата на „Свекърва“ писахме, че пиесата със сигурност е предизвикалетство и ще се хареса на публиката. И посочихме три причини за това. Антон Страшимиров е варненски автор и „Свекърва“ е играна на варненска сцена за първи път преди 107 години. Второ – името Стоян Радев. Трето – отличният актьорски състав. Познахме.

Спектакълът на режисьора Стоян Радев просто трябва да се види. Това е една постановка, която не само ще ви накара да се засмеете и ще ви намигне закачливо. Тя ще ви накара да се замислите. 

Зад привидно лековатото и хумористично съдържание се крие много

Крие се един втори план на човешки взаимоотношения, които и до днес не са се променили, както казва сам режисьорът. Крие се един свят на фалш, на лицемерие, на подправеност, все неща, от които човекът не може да се избави в каквито и времена да живее. 

Любопитното е, че Стоян Радев сам играе в ролята на Велчо-Свилен в същата пиеса преди 20 г., когато постановката е дипломен спектакъл на театралната школа. Днес вече в ролята си на режисьор той вижда нещата по съвсем различен начин. И това е нормално.

Не правим спекулативни комедии с мечки

Пламен Марков, главен режисьор на Варненската трупа пред Мариана Първанова от в. „Монитор”

- Проф. Марков, какъв сезон да очакваме от Варненския театър?

Пламен Марков, главен режисьор

- Честно казано не съм Ванга. Театърът в момента е джунгла и няма ясни правила. Понякога нещата рязко се променят, но това вече не изненадва никого. Цялата ни страната е така – лашкаща се. Що се отнася до политиката на Варненския театър, слава богу, не съм в предизборен период да обещавам, че ще бъде епохален сезон.

Нямам мераците на политиците да обещавам, че всичко ще е прекрасно. Направили сме необходимото сезонът да бъде адекватен и добър, достоен, каквито бяха сезоните и през последните години. Достоен за Варна. Отдавам заслуженото и на варненската публика, която припозна Варненския театър и активно се интересува от него. Имаше периоди, когато театърът тук правеше естетически провокативни неща, впечатляваше столицата, но и имаше проблеми със своята публика, на която пък предлагаше като бонбонче-компенсация компромисни неща.

Още като ученик тук на времето, знам, че имаше такива проблеми с двете лица на комуникацията на варненския театър с варненската публика. В момента столицата ни е Варна и се опитваме да правим само неща без компромис, различни, но на естетическо високо ниво и, в повечето случаи, като че ли успяваме. Сега съхраняваме крехка, но устойчива линия на доверие и взаимност. Казвам крехка, именно защото провеждаме, за днешните реалности на взаимоотношенията театър-публика, крайно рискована репертоарна и кадрова политика във връзка с това, че не правим спекулативен театър.

Ако правим комедия, то ние я правим жизнерадостна или сатирическа, но не и спекулативна, т.е. само да се погъделичкат едни хора, да се покикотят и да вземем пари от техните билети. Варненският театър е от малкото, в които няма мечки, които да се разхождат и да влизат по един и същи начин от едно заглавие в друго. Нямаме представления «куче-марка». Имаме самочувствието, че имаме добри артисти и се опитваме да привличаме в трупата чрез кастинг също добри артисти. Ако ни трябва гастрольор за някоя роля, разбира се, вземаме го, ако е добър артист – не сме затворена губерния . При нас гастролират доста добри артисти, но те не са тези, които последно са показвани по телевизията в някакъв сериал.

- Какво лошо има в това?

- Нищо лошо няма, когато един артист е популярен и играе в сериал, но ние го вземаме заради неговите актьорски качества и искаме от него актьорска кондиция, а не го вземаме заради това, че е «миризмата на месеца», та да дойде да поразходи телевизионните си щампи и при нас. В дадения момент, когато повечето български театри действат доста паникьорски по отношение на това: „О, Боже, няма да имаме публика.

Я дай да поразходим на верига някоя мечка от естрадната част на телевизиите”, ние имаме хладнокръвието да не изпадаме в такава паника. Винаги когато има криза на обществото (а сега има такава), ние театралите знаем от опит, че това се отразява на желанието, на свободата на ресурсите на публиката да ходи на театър. Както беше през 1990 година, когато публиката изведнъж рязко спря да ходи на театър.

Това бе първият шок - когато видяхме, че зрителите може и да не влизат в салоните. Така че ние тук правим театър, отворен към публиката, но не спекулативен.

- Кои са новите заглавия?

- Започваме с две комедии. Аз използвам три фарса на Молиер за първата ни постановка в два епизода - първи епизод „Всичко наопаки или Наопаки всичко”, а втори епизод "Наопаки всичко или Всичко наопаки".

Името й идва от съставна част на заглавието от един от фарсовете "Занесеният или Всичко наопаки", другите два фарса са за Сганарел, известна комична фигура на Молиер. Сганарел се играе в двата фарса от двама млади актьори – Николай Божков и Адриан Филипов, а Маскарил – основният двигател на действието от "Занесеният или Всичко наопаки", предвидимо е Стоян Радев.

 

 

Екатерина Георгиева Нено Койнарски

Екатерина Георгиева, завършила НАТФИЗ в класа на Ивайло Христов, е приета след последния кастинг в състава на Варненската трупа.

Във „Всичко наопаки или Наопаки всичко” тя ще дебютира в ролите на Жената на Сганарел и Циганка. „Харесва ми, че за разлика от други театри, Варненският театър прави кастинги.

Това е хубаво предизвикателство и най-добрият начин трупите да бъдат живи, а актьорът да се чувства специален и нужен”, споделя младата актриса. И продължава: „Молиер ми е любопитен със сатирата, която използва като оръжие срещу абсурдите на действителността и заради която остава интересен и непреходен в класиката. Моята героиня, Жената на Сганарел, няма свое собствено име, което я прави универсална - тя може да бъде всяка една жена.

 

Тя е пример за претенциозност, суета, високомерие и т.н. в същия дух.

Това, което ме вълнува в представлението, е липсата на адекватна комуникация. Хората не се изслушват, преценяват нещата само от своя гледна точка и така попадат в абсурдни ситуации, които самите те сътворяват от глупост.”

 

Нено Койнарски, завършил НАТФИЗ в класа на проф. Пламен Марков, също влиза след успешен кастинг във Варненската трупа.

В ролята на Леандър той също ще дебютира във „Всичко наопаки или Наопаки всичко”.„Моят герой Леандър”, разказва той, „е влюбен в красивата Сели (Ина Добрева), също както и съперникът му Лели (Теодор Папазов). Леандър е по-самоувереният от двамата.

Заслепен от гордостта и егоцентризма си, той смята, че всичко му е позволено - едно олицетворение на младия човек, който си мисли, че светът започва с него.Лели е по-неувереният, по-крехкият, по-добрият, но така или иначе двамата задължително успяват да провалят всички планове на Маскарил за спасението на тяхната Сели.

Харесвам ролята си, защото чрез нея мога да се надсмея на абсурдните желания на младите влюбени, от които и аз понякога страдам.
Бидейки в стилистиката на Молиер ми е забавно да проверявам нивото на нерационалност в поведението на човек.

Търся пътищата, по които без подигравка към персонажа, бих могъл да го защитя.Предизвикателството се състои в това да съживя онази неподправена детска инфантилност, която лесно се губи.”

 

TOP