Искате ли да получавате новини от нас - за премиери, промоции и др.?

Актуални новини

В СРЕДАТА НА ОКТОМВРИ

 

 

Авторът на „Граф Монте Кристо” Ив Деска  идва в България заедно с наследник на Наполеон III и Цар Николай II

 

За Държавна опера Варна третата октомврийска седмица започва на 17 октомври с гастрола на мюзикъла „Граф Монте Кристо” в НДК. Мюзикълът, както е известно” имаше своята световна премиера в ММФ „Варненско лято” 2016. За столичния спектакъл специално пристига в България авторът на мюзикъла Ив Деска.
С френски произход и бродуейски имидж, той е създал световни хитове още през 1970-те години: в репертоара на Северин – Пейка, дърво, улица, с голяма награда от Евровизия – 1971 г., Вики Леандрос – След теб, спечелила голямата награда на Евровизия през 1972 г., Мишел Сарду - Болка от Любов, Жак Дютрон - Джентълменът - крадец и други.

Към днешна дата над 60 милиона записи на неговите композиции и продукции са продадени в световен мащаб. Отличаван е с редица престижни награди, включително и от Асоциацията за защита на авторските права (BMI). През 1980-те години е в управлението на американския телевизионен канал Си Би Ес. Като продуцент в италианската телевизия подпомага първата изява на Тримата тенори Павароти, Доминго и Карерас по време на Световното футболно първенство в Италия през 1990 г.

 

Любопитно е, че Ив Деска води със себе си в България и една крайно интересна личност с аристократично потекло - принц Александър дьо Боарне-Романовски. Внук на Наполеон Трети, далечен родственик на последния руски цар Николай II и на още няколко европейски кралски фамилии, той е един от дългогодишните партньори на Ив Деска в света на филмовия и развлекателен бизнес, медиите, визуалните изкуства и дигиталните  технологии.

 

Звездите на Софийска опера и балет Марта Попова и Никола Хаджитанев танцуват във варненския „Дон Кихот”

 

 

На 19 октомври варненската публика ще се наслади на танцовото изкуство на примабалерината на Софийска опера и балет Марта Петкова  и на премиерсолиста на националния ни оперен и балетен театър  Никола Хаджитанев. В ролите на Китри и Базил двамата ще гостуват в постановката „Дон Кихот” от Лудвиг Минкус на з. а. на Русия Сергей Бобров.

Дон КихотВ тореадора Еспада ще се преобрази водещият варненски балетен солист Павел Кирчев, Дон Кихот и Санчо Панса ще представят Румен Стефанов и Елена Димитрова. Участват още Галина Велчева, Денко Стефанов, Мона Христова, Николай Димитров, Салваторе Лаудини, Даниел Христов, Илияна Божкова и др.

Въздействието от балетното изкуство ще бъде още по-силно чрез изпълнението на музиката от Оркестъра на Държавна опера Варна под палката на Маестра Вилиана Вълчева. Талантливата варненска диригентка, възпитаничка на НУИ „Добри Христов”, завършва висшето си музикално образование в Швейцария със специаностите пиано, оперно-симфонично  дирижиране, фагот и музикология, квалифицира се в редица майсторски класове, лауреат е на национални и международни конкурси по пиано. Освен в България, дирижира в Швейцария, Германия и Австрия.

 

 

Пламен Димитров в една коронните си роли като Набуко

 Набуко

На 21 октомври екипът на Държавна опера Варна ще пресъздаде, под диригентството на доайена на българските диригенти, Пламен ДимитровПочетния гражданин на Варна, Маестро Борислав Иванов, Вердиевата драма „Набуко”, постановка на главния режисьор Кузман Попов.

 

В ролята на Вавилонския цар Набуко ще доминира солистът на Държавна опера Варна Пламен Димитров. Познат с превъплъщенията си в централни баритонови партии като Набуко, Риголето, Барон Скарпия, Граф ди Луна, Маркиз Поза, Жорж Жермон, Мазето, Яго, Макбет и други, той винаги впечатлява със силните си и проникновени интерпретации.

 

Солистката на Държавна опера Варна Димитринка Райчева (сопран) и Бойка Василева (мецосопран) ще защитят образите на Абигайл и Фенена, които също са сред най-добрите роли в техния репертоар.

Тенорът Борис Луков – Измаел заслужи ласкавата оценка на критиците още с дебюта си в тази роля в едно от изданията на Опера в Летния театър. Закария ще изпълни басът Светозар Ангелов.

Върховния жрец ще пресъздаде другият варненски бас – също солист на оперния театър, Гео Чобанов. Галина Великова ще бъде Анна, а в ролята на Абдало ще чуем Христо Ганевски, който след великолепното си представяне като Граф Монте Кристо от хорист се издигна до солист на Варненската опера.

 

 

За това колко добър е хорът на Държавна опера Варна свидетелства и оценката на Маестро Йордан Камджалов, който след работата си с хора в «Борис Годунов» това лято, го характеризира като «най-добрият оперен хор в България». Това е повече от добра препоръка за Музикалното соаре, което артистите от хора ще поднесат в Ротондата на Основна сцена на 22 октомври от 16 часа. Програмата ще очарова публиката с любими оперни арии, дуети и ансамбли.

 

 

 

 

„Кавказкият тебеширен кръг” – пътуване в мъдростта и вярата в доброто

В средата на октомври Драматичен театър „Стоян Бъчваров” предлага две от своите най-добри заглавия. На 18 октомври на Основна сцена ще се играе „Кавказкият тебеширен кръг” от Бертолт Брехт, едно великолепно театрално пътуване в мъдростта, опита и вярата в доброто. Едно светло откровение на режисьорката Маргарита Младенова с екип от съмишленици, като Гергана Плетньова, Стоян Радев, Биляна Стоева, Даниела Викторова, Ина Добрева, Пламен Димитров, Антонио Угрински, Валери Вълчев, Николай Кенаров и Георги Богданов. Интересни сценографски и костюмографски решения на Ивайло Николов, Ива Гикова, красива музика на Асен Аврамов. Задължителен спектакъл за ценители.

 

„Канкун” - мечтата на човека да бъде друг и да бъде другаде

На 19 октомври театралното предизвикателство се нарича „Канкун” от модерния каталунски автор Жорди Галсеран - прочит на един от най-интелектуалните български режисьори Стилиян Петров, в творческо партньорство със сценографа Венелин Шурелов, костюмографката Елица Георгиева и композиторката Петя Диманова. Един задъхан спектакъл за мечтата на човека да бъде друг и да бъде другаде, с всеотдайните актьори Биляна Стоева – Награда ВАРНА за ролята на Ремей, Стоян Радев, Даниела Викторова, Пламен Димитров и Гергана Арнаудова.

„Харесвам този театър, той продължава да е уникално и смислено място за правене на съществен театър.

Бих го определил като усещане за кауза, надхвърляща идеята за поредното заглавие в собственото CV или афиш”, обяснява Стилиян Петров отношението си към Варненския драматичен театър.

И театърът му отвръща с взаимност.

 

На 18 октомври почитателите на Мелпомена ще имат възможността да се забавляват с комедията на Гогол „Женитба” – гастрол на един от театралните и филмови любимцие на българската публика Николай Урумов, когото ще видим и в главната роля. Участват още Камелия Хатиб, Мариета Калъпова, Генадий Николов, Мариян Стефанов, Петьо Кръстев и др. Сценография и костюми Кирил Наумов.

 

 

„Паметта на водата” – представление за любов и хармония

 

За юбилейния 70-и път изиграха постановката актьорите от варненския театър през изминалата седмица

Прочетете цялата статия: кликнете тук

 

 

 

Европейската нощ на театрите във Варна– 19 ноември 2016

 

Криворазбраната цивилизация11.00-24.00 – Основна сцена, фоайета – Костюмографска изложба на  Даниела Николчова – Избрано от „Криворазбраната цивилизация” на Добри Войников. Откриване 11.00  

12.30 – 13.30 – Ротонда - Достъп до култура за ученици - публична дискусия с модератор режисьорът Стоян Радев. Инициатива на ТМПЦ Варна за промени в съществуващите държавани разпоредби, ограничаващи ученическия достъп до театрални, оперни, балетни спектакли, концерти, изложби и др. Изисквания за координиране на образователните и културни политики спрямо младите хора  между министерствата на образованието и културата и всички техни подчинени ведомства.

 

11.00-12.00 - Основна сцена, Ротонда – Матине с популярни арии,  изпълняват Филипа Руженова, Миглена Страдалска и Димитър Илиев от Държавна опера Варна

 

15.00-16.00 – Сцена Филиал, Камерна сцена „Стоян Камбарев” - „Бели нощи” по Достоески, театрална адпатация и постановка Сия Папазова, с участието на Константина Георгиева и Боян Фърсов от Детско-юношеския театър „Златното ключе”

 

16.00-17.00 – Сцена Филиал, Камерна сцена „Стоян Камбарев” – премиера на книгата „Варненският театър – обществен феномен” от дългогодишния драматург на театъра Сия Папазова, изд. „Кронос”, 2016

 

Брак по принуда18.00-20.00 – Сцена Филиал – „Прелестите на изневярата” от Валентин Красногоров, постановка Костадин Бандутов, сценография Петър Митев. Участват: Цветина Петрова, Петя Янкова, Гергана Арнаудова, Веселина Михалкова, Милена Кънева, Валери Вълчев, Константин Соколов, Димитър Мартинов, Валентин Митев, Свилен Стоянов

21.00-22.00   - Сцена Филиал, Камерна сцена „Стоян Камбарев“ – „Последен час - Яворов”, авторски спектакъл на Димитър Мартинов, музика Теодосий Спасов, сценография Мира Каланова, костюми Мариета Стефанова

 

21.30-22.00 – Основна сцена, Ротонда – „Упражнение по театър” – флашмоб с възпитаниците от школата на Валентин Митев „М.А.Х.” , водещ Валери Вълчев

 

21.30 до 22.00 – Основна сцена, Ротонда – „Упражнение по театър” – флашмоб с възпитаниците от школата на Валентин Митев „М.А.Х.” , водещ Валери Вълчев

 

22.00-23.30 – „Брак по принуда” от Молиер, постановка Пламен Марков, сценография Даниела Николчова, музика Петя Диманова. Участват: Николай Божков, Петя Янкова, Стефан Додуров, Веселина Михалкова, Валери Вълчев, Николай Кенаров, Адриан Филипов, Екатерина Георгиева, Ина Добрева, Пламен Георгиев, Стоян Радев.

 

 

 Всички събития са на промоционална цена 8 лв, със свободен вход са костюмографската изложба и събитията от 15.00 и 16.00 часа.

Работно време билетна каса понеделник-петък 9:00-13:30 и 14:30-20.00; събота 10:00 – 13:30 и 14:30 - 19:00 ч.; неделя 11:00-16:00. Резервация и продажба на билети: каса Основна сцена – тел. 052 669 652; каса Сцена Филиал 612 998; Реклама и организация – тел. 669 650; 669 651

 

 

 

 

През октомври на театър във Варна

Октомврийски старт с българска класика

 „Паметта на водата” за 70-ти път

 Два пъти най-новата постановка „Прелестите на изневярата”

 „Едноокият цар” селектиран за Международния театрален фестивал „Слава” в Белград

 Две постановки на Георги Михалков

 Два гастрола

 И още.

 

 

 Театралният октомври стартира с българска театрална класика. Началото поставя на 3 октомври, Основна сцена, „Криворазбраната цивилизация” от Добри Войников, основоположника на българския театър, за който „Няма съмнение, че позорището е едно от условията за развитието на един народ.” В обществената мисия на театралното изкуство са убедени и нашите предци от началото на XX век, когато полагат основите на новата театрална сграда. „Тук”, по думите на кмета Иван Церов, “в минути на радост и горчивини всеки ще почерпи това, що му е нужно – наслада и духовна сила.”

 

Върху тези основни изходни позиции стъпва режисьорът Стоян Радев Ге. К. при интерпретацията на пиесата, посветена на 95-годишния юбилей на Варненския театър през тази година. Той съзнателно се разграничава от клишираната представа за българите като чуждопоклонници, насадена от повечето досегашни сценични версии на пиесата. „За съжаление, има постановки, които в желанието си да разсмеят публиката на всяка цена, злоупотребяват с персонажите и ги омаймуняват, а това напълно се разминава с  намерението на Добри Войников. Вярно, „Криворазбраната цивилизация” е смешна, но не е карикатурна, защото е написана през болката”, обяснява концепцията си режисьорът.

 

Неговият иновативен прочит се фокусира върху естествения човешки стремеж към красивото и доброто, героите му са романтици и мечтатели, артисти, които живеят чрез изкуството. Елегантните ретро костюми на Даниела Николчова подсилват романтичното и донякъде носталгично звучене, заедно с документалните препратки към почти вековната история на Варненския драматичен театър. Изразителната сценографска визия включва няколко пейки, една улична лампа, огромно небе, осеяно със звезди и... куфари. Целият свят може да се побере само в един куфар, пътуващият артист го знае най-добре. Впрочем, за пътя разказват символично и автентичните куфари от епохата, специално дарени на постановката от почитатели в цялата страна. Участват:Николай Божков, Гергана Арнаудова, Цветина Петрова, Николай Кенаров, Славяна Иванова, Веселина Михалкова, Юлияна Чернева, Свилен Стоянов, Валери Вълчев, Петя Янкова, Теодор Папазов, Константин Соколов, Даниела Викторова

 

В подобен интерпретационен ключ като „Криворазбраната цивилизация” е решена и другата постановка на Стоян Радев Ге. К. „Свекърва” от Антон Страшимиров, която варненци обичат и имат възможността отново да я гледат на 4 октомври, Сцена Филиал. Сценография и костюми Мира Каланова. Участват: Теодора Михайлова, Веселина Михалкова, Стефан Додуров, Петя Янкова, Милена Кънева, Даниела Викторова, Николай Кенаров, Николай Божков, Гергана Арнаудова, Цветина Петрова, Юлияна Чернева, Пламен Димитров, Нели Вълканова, Валери Вълчев,  Божидар Божков, Кристиан Михайлов, Недялко Стефанов.

 

„Паметта на водата” отбелязва важен етап в сценичния си живот със 70-то си представление на 5 октомври. Каква по-добра новина за добър театър! Аплодисменти за режисьора Стоян Радев Ге. К., сценографката Мира Каланова и актьорите Гергана Плетньова, Владислав Виолинов, Веселина Михалкова, Даниела Викторова, Николай Божков и Теодора Михайлова. Всеки път те превръщат силния драматургичен текст на Шийла Стивънсън в изключително преживяване. Посветен на паметта на знаковия за Варненския театър режисьор Стоян Камбарев, в камерната зала, носеща неговото име, спектакълът не просто докосва, а разтърсва със съдържанието, с посланието, с обмена на енергии между актьори и зрители. „Когато публиката е на дъх от нас, ние актьорите сме част от нейния дъх” – обяснява това единение в изкуството Даниела Викторова. Актрисата, да припомним, бе отличена с номинация за наградата АСКЕЕР за великолепното си вникване в образа на Тереза.

При препълнени зали премина през септември първата премиера на ДТ „Стоян Бъчваров” в новия 96-ти творчески сезон „Прелестите на изневярата” от В. Красногоров. „Режисьорът Костадин Бандутов е подбрал великолепни актьори, които с очевидно удоволствие се превъплъщават и неговият прочит определено може да се сравнява с най-доброто от спектаклите в Театър „Монпарнас”. Тази повече от ласкава препоръка даде сценографът Петър Митев, който пристигна във Варна след няколкомесечно пребиваване в Париж. „Прелестите на изневярата” очакват своите зрители на 7 и на 28 октомври на Сцена Филиал. Участват:Валери Вълчев, Константин Соколов, Валентин Митев, Свилен Стоянов, Димитър Мартинов, Гергана Арнаудова, Милена Кънева, Петя Янкова, Веселина Михалкова, Цветина Петрова

 

На 10 октомври, на сцената на сцена Филиал предстои среща с „Едноокият цар” от Марк Креует и впечатляващите режисьорски решения на Петър Денчев. Варненската постановка е селектирана за участие в Международния театрален фестивал „Слава” в Белград през март 2017 г. Сценография и костюми Теодора Лазарова, музика Христо Намлиев, участват Симеон Лютаков, Милена Кънева, Биляна Стоева, Пламен Димитров, Николай Божков.

 

Забавна, романтична и философска, приказката на Нийл Саймън „Глупаци”, разказана красиво от режисьора Георги Михалков, одухотворена от очарователните костюми на Антония Попова, ще оживее на Сцена Филиал на 12 октомври. Зрителите ще се пренесат в омагьосаното село, което в крайна сметка ще бъде излекувано от глупостта, благодарение на любовта и благодарение, разбира се, на актьорите Теодор Папазов, Ина Добрева, Валери Вълчев, Николай Кенаров, Свилен Стоянов, Пламен Димитров, Милена Кънева, Валентин Митев, Даниела Викторова и Димитър Мартинов.

 

 

Следват „Доходно място” от Александър Островски на режисьора Крис Шарков на 15 октомври, Основна сцена и „Кавказкият тебеширен кръг” от Бертолт Брехт на Маргарита Младенова на 18 октомври. „Кавказкият тебеширен кръг” на Маргарита Младенова безспорно е най-силната  интерпретация на Брехт на българската сцена напоследък и едно от най-добрите представления на този театрален сезон, а „Доходно място” на Крис Шарков добавя още нови щрихи към профила му на един от най-последователните и интересни режисьори у нас днес”, написа проф. Камелия Николова по повод варненския театрален гастрол в София в началото на тази година.

 

Режисьорът Стилиян Петров присъства с две свои постановки в октомврийския театрален афиш на Варна – „Канкун” от Жорди Галсеран на 19 октомври, Сцена Филиал и „Опасни връзки” от Кристофър Хамптън” на 29 октомври, Основна сцена. Те убедително представят режисьорския стил на своя автор, провокират със съвременните сценографски визии на Венелин Шурелов и вписаната в контекста оригинална музика на Петя Диманова. Коронна роля в „Канкун” за Биляна Стоева, на която партнират Стоян Радев, Даниела Викторова, Пламен Димитров, Гергана Арнаудова. Трудни и силни роли в „Опасни връзки” за Гергана Плетньова, Веселина Михалкова, Стоян Радев, Екатерина Георгиева, Цветина Петрова. Балетни етюди с Юлияна Чернева. И развръзка в оперен спектакъл, за който режисьорът специално привнася образа на Певицата в изпълнение на сопраното Даниела Димова.

 

Два гастрола се предвиждат през октомври – „Женитба” от Гогол с режисьора Николай Урумов в главната роля на 18 октомври, Сцена Филиал и „Догодина по същото време” от Бърнард Слейд на Георги Михалков с участието на Лилия Маравиля и Христо Шопов на 27 октомври.

 

Месецът завършва на 31 октомври, Сцена Филиал, с „Брак по принуда”, в който Молиер и проф. Пламен Марков разсъждават с мъдър хумор над любовта, глупостта, случайността, театъра. Сценография и костюми Даниела Николчова, музика Петя Диманова. Участват: Адриан Филипов, Веселина Михалкова, Валери Вълчев, Николай Божков, Николай Кенаров, Петя Янкова, Стефан Додуров, Ина Добрева, Пламен Георгиев, Стоян Радев.

 

Виолета Тончева

 

 

„ПРЕЛЕСТИТЕ НА ИЗНЕВЯРАТА” КАТО УСЕЩАНЕ ЗА ЖЕНА

 

* снимка Пламен Гутинов - http://www.chernomore.bg/*

Режисьорът Костадин Бандутов за своята постановка

Благодаря на ръководството на ТМПЦ Варна за възможността след дълго прекъсване отново да работя на сцената на Варненския драматичен театър. За мен е удоволствие да се срещна отново с актьори като Веселина Михалкова, Валентин Митев, Свилен Стоянов, Милена Кънева, които добре познавам, както и с Димитър Мартинов, който отскоро е в трупата, заедно с най-младото поколение Цветина Петрова, Валери Вълчев, Гергана Арнаудова, Константин Соколов. Все прекрасни актьори, които играят с огромен хъс. Не знам до каква степен внасят личния си опит в постановката, но те постоянно обогатяваха персонажите си и във всяка репетиция ме изненадваха. Искрено вярвам, че нещата се получиха много добре.

 

Този спектакъл трудно може да се разкаже, заглавието е подвеждащо, самият автор не е сложил кавички в него, но във всеки случай не става дума за обикновена комедия. Прелестите на изневярата терзаят героите, носят повече главоболие, отколкото удоволствие. Валентин Красногоров добре познава женската душевност и в тези няколко театрални новели защитава женското начало. Жената е тази, която дава, а не получава или по-скоро тя е тази, която не може да осребри любовта. Всяка новела има своя ключ и ако публиката в началото се подвежда по комедийното, после разбира, че нещата всъщност са драматични. Извеждам това внушение и чрез музиката, като използвам класически танга, защото спомняте си онзи хубав филм с Ал Пачино, според когото тангото е усещане за жена.

Виолета Тончева Снимки Веселин Василев

 

Прочетете повече:

Изневярата е сложно явление, показва в постановка Костадин Бандутов

Три премиери представя Драмата до края на годината

КАТО В ТЕАТЪР „МОНПАРНАС”

„Прелестите на изневярата”

„ПРЕЛЕСТИТЕ НА ИЗНЕВЯРАТА”

 

 

 

 

Три премиери представя Драмата до края на годината

КАТО В ТЕАТЪР „МОНПАРНАС”

 

Сценографът Петър Митев за „Прелестите на изневярата”

Прелестите на изневярата

„Прелестите на изневярата” е много добра драматургия, каквато ние в България нямаме. Режисьорът Костадин Бандутов е подбрал великолепни актьори, които с очевидно удоволствие се превъплъщават и неговият прочит определено може да се сравнява с най-доброто от спектаклите в Театър „Монпарнас”.

Преди да дойда във Варна прекарах няколко месеца в Париж, ходих много на театър и мога да направя това сравнение. С „Прелестите на изневярата” варненската публика има едно много луксозно издание, което убеден съм, тя ще оцени.

За мен е огромно удовлетворение да работя със съмишленик като Костадин Бандутов, с когото дълги години сме подхранвали театралната си интуиция, за да можем да се сработим по този начин. Изневярата всъщност е проблем на самотата, изневярата е донякъде самота.

Дефицитът от другия се изразява в изневяра. Ние се опитахме да изразим тази символика във визията и стигнахме до някакъв обобщен образ - бели стени, всичко е чисто и непорочно, после през стените се подават ръце и стените говорят, слушат, подслушват. Чисто театрално тази среда се намесва воайорски в случващото се.
После навлиза жълтият цвят като една горчивина или пък жълтевина, като тъга по това, че истинската любов не може да се случи.

В сценографията няма бит, защото в пиесата, както и в постановката няма нищо пошло. Включили сме и изображения, които на места се прожектират като фон, създавайки усещането, че актьорите са част от някакъв филм.                                         

Виолета Тончева

 

 

 Прочетете още:

„ПРЕЛЕСТИТЕ НА ИЗНЕВЯРАТА” КАТО УСЕЩАНЕ ЗА ЖЕНА

Изневярата е сложно явление, показва в постановка Костадин Бандутов

Три премиери представя Драмата до края на годината

КАТО В ТЕАТЪР „МОНПАРНАС”

„Прелестите на изневярата”

„ПРЕЛЕСТИТЕ НА ИЗНЕВЯРАТА”

 

 

 

 

 

„Прелестите на изневярата”

 

Първа премиера на ДТ „Стоян Бъчваров” за 96-ия сезон (2016-2017)

20, 21 септември 2016, 19.00, Сцена Филиал

Автор Валентин Красногоров

Постановка Костадин Бандутов

Сценография и костюми Петър Митев

С Валери Вълчев, Константин Соколов, Валентин Митев, Свилен Стоянов, Димитър Мартинов, Гергана Арнаудова, Милена Кънева, Петя Янкова, Веселина Михалкова, Цветина Петрова

 

Веселин Василев, фотограф и дизайнер на плаката „Прелестите на изневярата”:

„Изневярата предизвиква повишена сеизмична активност в литосферата на брачното съжителство. След нея - все едно колко забележими са щетите на повърхността, отдолу, в дълбокото, вече нищо не е същото. След нея всичко е различно.”

Повече по темата вижте тук: http://www.dramavarna.com/index.php/news/aktualni-novini/779-prelestite-na-izneviarata

Прочетете още:

„ПРЕЛЕСТИТЕ НА ИЗНЕВЯРАТА” КАТО УСЕЩАНЕ ЗА ЖЕНА

Изневярата е сложно явление, показва в постановка Костадин Бандутов

Три премиери представя Драмата до края на годината

КАТО В ТЕАТЪР „МОНПАРНАС”

„ПРЕЛЕСТИТЕ НА ИЗНЕВЯРАТА”

 

 

РОМЕО И ЖУЛИЕТА – ВЕЧНАТА ЛЮБОВ… КЪМ ТЕАТЪРА

 

Ромео и ЖулиетаИли защо класическата постановка, прочетена от Стоян Радев и Веси Михалкова, вади на няколко биса младата актьорска трупа на студио „Театър“

Юлиян Атанасов

Хванах буквално последния влак – успях да гледам последното представление на „Ромео и Жулиета“, една постановка на студио „Театър“ под ръководството на Стоян Радев и Веси Михалкова. Каквото и да се каже за това представление – ще е малко. Не може да си човек, който обича великото изкуство и който има сетива, отворени за естетското, и да остане безмълвен. Прочитът на класическата шекспирова трагедия, която правят Стоян и Веси, е нещо, което трябва да се види. Не може да се разкаже. Доволен съм, че станах един от щастливците, докоснали се до това великолепно представление.

Да, за младите хора от трупата, възпитаници на Стоян и Веси, може да се говори дълго. Те са талантливи и можещи и театралното поприще е пред тях. Много важно е обаче от кого се учиш. Тук, според мен, е разковничето. Когато минути след постановката поздравих Веси, успях само да й кажа: „Много театър има в това представление. Невероятни сте…“. Думите просто не стигнаха в момента. Емоцията бе твърде силна. И няма как да не е така.

Ромео и ЖулиетаПомислете си само колко световни режисьори в колко страни по света са посягали към Шекспир и какво са правили с точно тази пиеса. Дъхът ви ще спре. „Ромео и Жулиета“ намира един от много, много достойните си театрални прочити в постановката на Стоян и Веси.

Бях го казвал за друга постановка – струва ми се „Криворазбраната цивилизация“, отново на Стоян Радев като режисьор, че в нея има много поезия и това прави представлението допълнително красиво. Същото е и в „Ромео и Жулиета“. Режисьорските хрумки хем запазват трагичното в пиесата, хем я правят забавна, раздвижена и лека за гледане.

Наистина има много театър в тази постановка. Актьори и режисьори, а и интелигентната театрална публика – а тя е такава, също ще разберат за какво говоря. Може да гледаш 2 часа постановка и в нея да няма театър. А тук с театъра диша всяка сцена, всеки етюд. Младите момичета и момчета се стараят, живеят с ролите си и това ги прави истински и неподправени.

Да, и Стоян, и Веси ще имат своите забележки и изисквания към тях. Нормално е, те не са професионални актьори и правят тепърва първите си стъпки в това изкуство. Талантът йм обаче е налице, а когато талант и труд, съчетани с добър учител, се съберат на едно място, резултатите не закъсняват.

Да, „Ромео и Жулиета“ покорява с темата за вечната, за голямата любов. Но това, с което покорява варненският прочит на пиесата, е голямата любов към театъра. И Веси, и Стоян са творци, които са превърнали сцената в свой живот. Публиката го усеща и аплодира заслужено – бисовете в последното представление на „Ромео и Жулиета“ бяха десетина. Неподправени. И доказаха за пореден път, че надежда има. Във времето, в което треперим от атентати, емигранти и политически трусове, кадърни и можещи хора правят изкуство. Може да съм наивник, но вярвам все още, че изкуството има мисията да ни направи по-добри и светът около нас – по красив и по-човечен. Добре би било, да има повече наивници като мен…

Фотография Тони Перец

Прочетете повече:

"Ромео и Жулиета" – премиера на Студио Театър

TOP