Искате ли да получавате новини от нас - за премиери, промоции и др.?

Доц. Людмил Димитров

В писмо до проф. Пламен Марков доцентът по руска литература в СУ „Св. Климен Охридски” Людмил Димитров дава израз на своите впечатления от февруарския гастрол на софийска сцена на постановките „Измяна” и „Ревизор”. Проф. Марков любезно сподели оценката на доц. Димитров с екипа на Варненския драматичен театър.

Гледах театър в най-добрия смисъл на думата, защото днес по софийските сцени е много съмнително какво се играе. Много има да се говори, но представленията ти са различни и едновременно с това концептуални и въздействащи.

Много харесвам „Измяна” на Пинтър и смея да кажа, че представлението ти е най-смелият прочит и опит тази пиеса да се представи. Помня още първата ѝ постановка на времето в "Зад канала", но ти си загърбил несъзнаваното в разказа на наратора (гласа "зад кадър") и си го натоварил с осъзнатост, което е извлякло доста неочакван пласт от текста и всичко изглежда доста комично на едно дълбинно равнище. Това най-вече ми хареса и е наистина ново. То е, което държи някак извисено действието и рядко го има като интелектуален коректив в българския театър.

А "Ревизор" е успех изобщо в интерпретацията на тази комедия на българска сцена. Няма и помен от традиционните клишета. Невероятно актьорско разпределение. Повечето от младите актьори ги гледах в дипломните им спектакли миналата година и сега признавам, че ми беше много приятно да ги видя отново. Великолепно постижение е "небрежно-инфантилната" линия на Хлестаков. За него сякаш"животът е сън", а не е изпечен мошеник, както се тълкува често.Албанецът - Осип е чудесен.

А жените са направо топ! От абсолютно маргинални роли (по принцип отношението на Гогол към женското е твърде съмнително и двусмислено!) си направил централни персонажи! Да не говорим за отделни хрумки, които са просто великолепни. Хванах се, че дето уж всичко знам по въпроса, се заглеждам по детински и очаквам да видя какво ще се случи.

На добър час на спектаклите!

Людмил Димитров, 1 март 2014, София

Стоян Радев пред Мариана Цветкова, в. „Монитор”

Г-н Радев, номиниран сте за „Икар” за ролята на Градоначалника в „Ревизор”, в която ще Ви видим утре в Сатирата, в рамките на гастрола на Варненския театър. Какво бе предизвикателството за Вас и какво ново вложихте в нея?

Предизвикателството бе, че за пръв път работя Гогол. Много исках да го играя, а не ми се беше случвало досега. Ролята на Градоначалника, която проф. Пламен Марков ми предложи, е изключително силна и мащабна, тежка и провокативна. Гогол е толкова актуален през смислите си, които е вложил, така че се надявам нашият поглед да е нов.

Какво искате да кажете на днешните градоначалници чрез ролята на Градоначалника?

Нищо не искам да им кажа. Да дойдат да видят, да гледат и ако имат сетива, да разберат. Не искам нищо да казвам повече от сцената от онова, което самото произведение изрича през собствения си живот и енергия. Гогол казва достатъчно. Дали може да бъде чут обаче?

В „Ревизор” участва новото попълнение на Варненския театър. Какво може да кажете за младите?

Много съм впечатлен и респектиран от момчетата и момичетата, които навлязоха доста активно в нашия репертоар. Те могат да бъдат видени в двете представления, с които гастролираме – „Талантливият мистър Рипли”, където Стефан Додурав прави дебют на професионална сцена като Рипли. Той играе и в „Ревизор”, както Леарт Докле и Гергана Арнаудова и още много други. Впечатляващо е отношението им към театъра и към онова, с което се занимаваме. Радостен съм да се срещна с тях.

"Канкун” – хипнозите и психозите на (пре)обърнатите очаквания

На 11 септември в годината на 93-ия творчески сезон за ДТ "Стоян Бъчваров" се състоя премиерата на спектакъла "Канкун” от Жорди Галсеран с режисьор Стилиян Петров.

КАНКУН - списание "ТЕАТЪР"

 

В програмата към спектакъла режисьорът деликатно ни примамва със своята рибарска кукичка и ни поставя в условията на туристи, които се надяват, че вълшебството на полуостров Юкатан, а именно крайбрежният град Канкун ще ни дари с отговор на всички въпроси, ще ни подари вечно щастие и младост, което само в Канкун е на неприлично ниска цена.

Всъщност ако сте чели Дъглас Адамс - Канкун е онова послание, което получаваме на финала на романа му "Пътеводител на галактическия стопаджия" с единствената разлика,че вместо число "42", тук философията на живота е събрана в курортна дестинация, удовлетворяваща ежегодно нуждите на над 3,3 милиона посетители.

 

 

1 част-Изкушението съществува

Представете си, че се намирате в бунгало със съпругата си и най-близките си приятели (естествено брачна двойка като вашата), с които сте толкова интимни (душевно) обвързани, че почти сте женени(омъжени) за своите приятели. Пейзажът на Канкун измамно Ви гали, спуска ръката си по бузите Ви, раменете Ви,че чак забравяте всичко - биография, идентичност, но нещо вътре във вас все пак продължава да контролира, да манипулира представите, мечтите, очакванията.

Изкушението да опиташ, да играеш не по правилата на познатото, а по някакви нови правила, резултат от натрупани неосъществени страсти, желания, вътрешни липси е неустоим агресор. Добре дошли в света на Ремей (Биляна Стоева), Лаура (Даниела Викторова), Висенс (Стоян Радев) и Пау (Пламен Димитров). Добре дошли в Канкун, където фантазията, реалността, естеството на нещата и изкуството (изкуствеността) са се слели с такава превъзбуда от новото, че всичко е възможно. Възможно е да събереш миналото и бъдещето в едно.
Да ги огънеш, така както Ремей, Лаура, Висенс и Пау ще огънат своята съвместна история, ще я превърнат в мит и може би ще го разрушат, за да се въвлекат в нова история.

Фурор на Варненския театър

Мариана Първанова от в. „Монитор” за гастрола на „Канкун” в София
Морската трупа гостува с номинирани с „Икар” спектакли в София

КАНКУН НА ГАСТРОЛ В СОФИЯ

Размяна на съпрузи разиграват на една ръка разстояние в „Канкун” актьорите от варненския театър. Те започнаха гастрола си в София силно – с постановката по пиесата на каталунеца Жорди Галсеран, която пристигна с номинация „Икар” за сценография и костюми, но заслужава много повече.

С лекота на опитен барман авторът забърква коктейл от три различни сюжета, обединени под въпроса – доколко щастлив може да бъде един брак. От 24 години две семейства почиват в известния мексикански курорт Канкун.

Между плажа и чашите с шампанско те решават да поиграят на суинг. Разменят партньорите си, но не за да задоволят някакви свои нереализирани сексуални фантазии, а за да разберат дали животът им би бил друг, ако Ремей (Биляна Стоева) бе омъжена не за Висенс (Стоян Радев), а за Пау (Пламен Димитров). Навремето Ремей е скрила ключовете от колата на Винсет, за да направи така, че след купона Пау да изпрати до дома й Лаура (Даниела Викторова), тъй като е забелязала, че Винсет се заглежда по Лаура.

Интервю на Рада Стойкова за БНР

http://bnr.bg/hristobotev/post/100336484

https://www.facebook.com/pages/АРТЕФИР-на-програма-Христо-Ботев-на-БНР/234175666653084?ref=hl

Интервюто е излъчено на 24 февруари 2014 г. в "Артефир”, програма „Христо Ботев”, БНР

Трудно е да не измениш на себе си, казва актьорът за спектакъла „Измяна“

Познаваме Стоян Радев, като актьор от варненската театрална сцена. Ролите му са успешни, като през 2012 г. тази на Ричард III му донесе и „Икар“ в едноименната постановка на Пламен Марков. Отново под неговата режисура, може да видим Стоян Радев на 26 февруари в Сатиричен театър „Алеко Константинов“. Постановката е „Измяна“ по Харолд Пинтър и е продукция на ТМПЦ – ДТ „Стоян Бъчваров” и продуцентска компания „Артишок”.

Казвате, че ролята на Робърт в „Измяна“ е именно тази, която сте искал да изпълните. С какво Ви привлече тя?

Когато Пламен Марков прочете пиесата за първи път пред нас и си казах: Да, това е моят образ! Не знам защо, може би го разбирам на 50 %. До останалите 50 трябваше да стигна, за да мога да го изиграя на сцената.

Даваше ли Ви Пламен Марков свободата да вмъквате ваши идеи в образа, който изграждате?

О, да. Пламен е от режисьорите, с които актьорът се чувства творец в истинския смисъл на думата, тъй като го прави съпричастен към процеса на изграждане на представлението. Още повече, че с него сме работили вече много пъти. Познаваме се още от времето, когато той беше мой учител в Академията. Сега също е, но вече в друга конфигурация. Разбирам го лесно и бързо.

В пиесата става дума за любовен триъгълник – за изневяра...
Пинтър не е написал тази пиеса единствено за плътската изневяра. В нея става дума за измяна на много други смисли. Въпросът не е само в разминаването между мъжа и жената.

Когато измяната е повече от изневяра

Димитър Баненкин за героя си Джери и за актьорската професия

Източник: http://bnr.bg/

С премиера ще посрещне публиката си варненският драматичен театър „Стоян Бъчваров“ тази вечер (12.2.2014 г.).

Най-новият спектакъл в неговия репертоар е „Измяна“ от Харолд Пинтър в постановка на Пламен Марков и е копродукция с Продуцентската компания „Артишок“.
Сценографията е на Мира Каланова, композитор е Калин Николов, а ролите изпълняват Веселина Михалкова, Стоян Радев, Стефан Додуров и Димитър Баненкин, когото гледахме неотдавна в сериала „Недадените“.

Сега с ролята на Джери в „Измяна“ актьорът се завръща на театралната сцена след 23-годишно отсъствие от българския театър.

Марина Чертова във vsekiden.com

Спектакълът на Пламен Марков впечатлява със силна актьорска игра и ефектни костюми
Фантастично! Страхотно! Браво! Тези положителни възгласи масово се чуваха след премиерните спектакли на „Ревизор" във Варненския театър "Стоян Бъчваров".

Публиката бе очарована както от силната актьорска игра, така и от впечатляващата сценография и ефектните костюми, дело на Мира Каланова. С предизвикателството да постави прочутата пиеса на Гогол на варненска сцена се зае именитият режисьор проф. Пламен Марков.
След първите две представления зрители споделиха, че са били впечатлени от съвременното звучене на пиесата. Заслугата за това не е само на великия руски писател, но и на майсторския прочит на неговата творба от трупата на Драматичния театър „Стоян Бъчваров". Писана преди два века пиесата отразява социалния и морален упадък в руското общество.

Днес обаче всеки български почитател на класиката открива всъщност колко актуален е „Ревизор" от гледна точка на родната съвременна история.

Преди премиерата проф. Марков сподели, че „Ревизор" е сериозно предизвикателство за всеки театър. „Ние правим нашия прочит в атмосфера на социални катаклизми, протести, контрапротести и дефицит на морал. В този противоречив контекст съществува опасност спектакълът да загуби автентичността си и да изглежда прекалено злободневен или дори пропагандаторски. Ето защо нашата задача бе така да анализираме текста, че нито една политическа сила да не се почувства поощрена от нашия спектакъл", коментира режисьорът.

Мариана Първанова за в. „Монитор”

„Ревизор” идва във Варна на 29 ноември. Спокойно, не в общинската администрация, а във Варненския театър. След близо 30 години безсмъртната комедия на Гогол отново ще оживее в морската ни столица, като това ще е трета версия на „Ревизор”, която ще гледаме в последно време. След Театър „София” с нея се захвана и Мариус Куркински в Народния, а сега и проф. Пламен Марков във Варна. Това зачестило връщане към „Ревизор” се дължи на прекалената му актуалност по думите на проф. Марков.

Темата за мнимия ревизор, който пристига в абсолютно прогнилото от корупция и упадък на нравите градче, си остава за съжаление валидна и до днес.

„Пламен Марков има способността да чете класиката през днешния ден. Така беше и с „Ричард ІІІ”, така е и с „Ревизор”. И сега той остава верен на автора, но успява да го прочете през погледа на нашата съвременност”, каза пред „Монитор” актьорът Стоян Радев, който играе една от главните роли – тази на Градоначалника.

„Не бих искал зрителите да възприемат представлението като четене на вестник. Надявам се през забавлението да излязат и други смисли. Гогол е толкова голям, че не си струва само заради смешки да се захващаме с него”, добави още той.

Чуйте в звуковия файл интервюто на Донка Стамболийска с проф. Пламен Марков, излъчено на 29 ноември 2013 г. в програма „Хоризонт” на БНР:

http://bnr.bg/sites/horizont/Shows/Obzorni/Ot5Do5/culture/Pages/2911-Pl-Markov-Varna.aspx

TOP