Актуални новини
ТР "Сфумато" гостува с „Книга за изгаряне” на 18 ноември
- Parent Category: НОВИНИ
- Published on Thursday, 12 November 2015 07:10
На 18 ноември от 19 часа на Основна сцена гостува ТР „Сфумато” с новата си постановка „Книга за изгаряне” от Георги Тенев, режисьор Иван Добчев, сценография Иван Дбчев, Наталия Тодорова, Ивана Ненчева, композитор Христо Намлиев. Участват: Цветан Алексиев, Кънчо Кънев, Цветан Даскалов, Александра Василева, Васил Ряхов, Даниел Рашев.
Използвайки формата на представяне на една книга, спектакълът «Книга за изгаряне» има амбицията да «представи» голямото не-случване на Промяната, която продължи цели 25 години и в крайна сметка се превърна в Подмяната.На прицел в нашияспектакъл са интелектуалците, които са били /би трябвало да бъдат!/ духовните водачи на Протеста, на съпротивата срещу всичко онова, което подменя Демокрацията с Плутокрация, Свободата със Зависимост – от Олигархията, от Банките, от продажната Преса.
Това е спектакъл-биография на една несбъдната Революция, биографична книга, която е по-добре да бъде изгорена, но това е и книга за едно изгаряне - самоизгаряне на едно момче, което ни дава сигнал, че сме изпаднали в Мрака.
Прочетете повече в блога за театър на Гергана Пирозова:
- Category: Актуални новини
Варненската връзка на Крис Шарков с „Доходно място”
- Parent Category: НОВИНИ
- Published on Wednesday, 11 November 2015 14:58
Постановката на „Доходно място” - третата премиера в 95-ия юбилеен творчески сезон на Варненския драматичен театър, е дело на младия, но вече заявил собствен стил, режисьор Крис Шарков. Поканата към него не е случайна, защото личната история на режисьора има своята сериозна варненска връзка. Баща му Димитър Шарков е режисьор на телевизионни продукции в БНТ, но преди 33 години тръгва от трупата на Варненския театър, където режисира "Бели нощи" по Достоевски. Запознава се с майката на Крис в театъра, в нощта на премиерата. Години по-късно синът им, завършил НАТФИЗ в класа на проф. Красимир Спасов през 2009 г., дебютира на същата сцена като режисьор на „Макбет” от Шекспир.
По този повод Крис Шарков споделя пред в. „Capital Light”: "Един от най-важните моменти в живота ми беше първата репетиция на "Макбет" във Варна. Седнах, а от двете ми страни – Михаил Мутафов и Стоян Радев, на масата – всички актьори, които бях гледал с възхищение в последните години. Ужасно се притеснявах, но само от погледите им разбрах, че ми имат доверие. И започнахме.”
Творческият път на Крис Шарков продължава с постановки на други театрални сцени, сред които „Господин Колперт”, „Посещение при бащата”, „Терапевтът”, „Куклен дом”, „Напразни усилия на любовта”, „Народен враг”, “Презрението”, „Лив Щайн”. Сега Крис Шарков отново се завръща във Варна с „Доходно място” от Александър Островски, редакция по преводите на пиесата от Венцел Райчев и Божил Райнов.
Сценографката Радостина Тодорова е автор и на плаката за постановката, костюмите проектира Даниела Николчова, авторската музика е на Георги Георгиев от група „Остава”, на която Крис Шарков е заклет почитател.
Помощник-режисьор на „Доходно място” е Петя Куртева, фотографката Тони Перец вече снима на репетициите, тя ще документира и цялата постановка. В „Доходно място” Крис Шарков се фокусира върху социалната сатира на обществото, завладяно от корупция и пазар на удоволствията.Но „героите в никакъв случай не затъват в страдание, пиесата няма мащаба на трагедия, по-скоро в тяхната обърканост има и трагедия, и комедия, и абсурд. Тази сложна жанрова смесица прави тъканта на „Доходно място”, обяснява режисьорът.
- Category: Актуални новини
„Доходно място” като усещане за българския преход
- Parent Category: НОВИНИ
- Published on Friday, 06 November 2015 11:58
Интервю на Виолета Тончева с режисьора Крис Шарков преди премиерата на неговата постановка „Доходно място” във Варненския драматичен театър на 13 и 14 ноември 2015 г.
Сценограф Радостина Тодорова, костюмограф Даниела Николчова, хореограф Татяна Соколова, авторска музика Георги Георгиев. Участват актьорите: Адриан Филипов, Стоян Радев, Веселина Михалкова, Ина Добрева, Цветина Петрова, Николай Кенаров, Пламен Димитров, Петя Янкова, Свилен Стоянов, Стефан Додуров, Гергана Арнаудова и Валери Вълчев.
- „Днешната мода е друга - да се живее в изобилие. Не те ли хванат – не си крадец. Какво го интересува обществото откъде са ти парите?”, казва Вишневски, един от героите с/в „Доходно място”. „Mодата” oт XIXвек се оказва актуална и през XXI век…
- „Доходно място” е може би най-социалната пиеса на Александър Островски, силна социална сатира, пронизана от романтична линия. Александър Островски, подобно на Чехов, постига в този текст тематична и жанрова полифония, която влага вътре в самите образи. Той е силно сатиричен както спрямо властта, така и спрямо бунтуващия се човек, макар да е ясно че трябва да симпатизираме на протагониста Жадов. Мястото на индивида в новия социум - това е моя тема и в много други постановки. Исках да проверя доколко тя може да бъде прокарана и чрез тази пиеса от руската класика.
- И какво сочи резултатът от тази проверка?
- В постбрехтианския театър целта е класическите пиеси да се оглеждат в модерното общество, не само във външната, а и в смисловата страна на нещата. Макар и актуална, пиесата, разбира се, е поостаряла, така че в процеса на работа някои линии претърпяха развитие. Важно е режисьорските решения да търсят адекватен превод на проблематиката, съотнесена към съвременното общество. В този момент точно театърът трябва да се занимава със социални проблеми. Артистът в България става все по-маргинален, така че той не може да няма отношение към тези проблеми. От друга страна, основната тема на Александър Островски е разминаването между романтичния и материалния свят и в едно общество на забавлението, в каквото живеем днес, си струва да преоткрием този автор.
- Защо модерното общество стана подвластно на култа към забавлението?
- Огромна тема. Култът към хедонизма като проблем на съвременния човек е обект на изследване от много автори, като Паскал Брюкнер. Огромната духовна криза се усеща навсякъде в Европа, рефлектира и върху България. Особеното тук е, че ние усещаме направо лошите страни на хедонизма, без да сме изпитали добрите и в условията на неолиберализъм това прави проблема още по-болезнен.
- Как извеждате тези идеи? Идеите ли изграждат екипа или обратно?
- С повечето актьори съм работил и в други проекти. Преди години Гергана Арнаудова, Стоян Радев, Пламен Димитров участваха в моята постановка „Макбет” на варненска сцена. С Адриан Филипов имаме обща работа в „Народен враг”, Ина Добрева играе в „Презрението”, така че творческата ми връзка с тях продължава. Има и нови актьори. Разчитам на случването на срещата с интересни хора. Това е някаква емпатия. Често вкусовете се припокриват, но невинаги. Понякога е необяснимо. Така или иначе - без връзка между режисьора и актьора трудно може да се произведе добра постановка. Присъствието на актьора в българския театър става все по-важно, тъй като възможността за експериментиране му е отнета, оттам и все по-видимата тенденция да се прави театър между приятели.
- Останахте ли верен на първоначалната си концепция за постановката?
- Category: Актуални новини
Eвропейска нощ на театрите в Драматичен театър „Стоян Бъчваров”
- Parent Category: НОВИНИ
- Published on Wednesday, 28 October 2015 15:35
21 ноември 2015 – oт 10 часа до полунощ
Основна сцена
10 часа – ВДЪХНОВЕНИЕТО ТЕАТЪР изложба фотография ТОНИ ПЕРЕЦ
15 часа - БРАК ПО ПРИНУДА, РОГОНОСЕЦ БЕЗ РОГА
от ЖАН БАТИСТ МОЛИЕР
Постановка ПЛАМЕН МАРКОВ
Сценография и костюми ДАНИЕЛА НИКОЛЧОВА
Музика ПЕТЯ ДИМАНОВА
Участват: АДРИАН ФИЛИПОВ, ВЕСЕЛИНА МИХАЛКОВА, ВАЛЕРИ ВЪЛЧЕВ, НИКОЛАЙ БОЖКОВ, НИКОЛАЙ КЕНАРОВ, ПЕТЯ ЯНКОВА, СТЕФАН ДОДУРОВ, ИНА ДОБРЕВА, ЕКАТЕРИНА ГЕОРГИЕВА, ПЛАМЕН ГЕОРГИЕВ, СТОЯН РАДЕВ
18 часа – ТАНГО С ПИАЦОЛА – Ротонда (фоайе, първи балкон)
Концерт-спектакъл по музика на АСТОР ПИАЦОЛА
Струнен квартет „АРТЕ”, ГРИГОР ДЖАНЕВ – контрабас, РУСЛАН ПАВЛОВ – пиано, СТАНИСЛАВА МАРЧЕВА – мецосопран, ВЕСЕЛИНА МИХАЛКОВА – драматична актриса и ТЕРЕЗА ЗИКОВСКА - художничка
22 часа - ОПАСНИ ВРЪЗКИ
от КРИСТОФЪР ХАМПТЪН
Превод МАЙЯ ПРАМАТАРОВА
Постановка СТИЛИЯН ПЕТРОВ
Сценография ВЕНЕЛИН ШУРЕЛОВ
Костюми ЕЛИЦА ГЕОРГИЕВА
Музика ПЕТЯ ДИМАНОВА
Участват: ВЕСЕЛИНА МИХАЛКОВА, ДАНИЕЛА ВИКТОРОВА,ГЕРГАНА ПЛЕТНЬОВА, ГЕРГАНА АРНАУДОВА, СТОЯН РАДЕВ, АДРИАН ФИЛИПОВ,ЮЛИЯНА ЧЕРНЕВА, ЕКАТЕРИНА ГЕОРГИЕВА, ЦВЕТИНА ПЕТРОВА, СТЕФАН ДОДУРОВ, ДАНИЕЛА ДИМОВА
Сцена Филиал
13 часа – БЛУДНИЯТ СИН – ПРЕМИЕРА
Творческа работилница „ВСИЧКО Е ТЕАТЪР”
Проект на сдружение „Арт Актинг”, в партньорство с ТМПЦ Варна и финансовата подкрепа на Община Варна
Пиеса от БИЛЯНА ТОДОРОВА
Постановка НИКОЛАЙ ЙОРДАНОВ
Сценография ГЕОРГИ БАРАКОВ
Музика КАРОЛИНА КОЙНОВА
Участват ГЕОРГИ НЯГОЛОВ, НИКОЛАЙ НИКОЛАЕВ, БОРЯНА МИНЧЕВА, ПАУЛА БАРКОВА
18 часа - ГЛУПАЦИ
от НИЙЛ САЙМЪН
Постановка ГЕОРГИ МИХАЛКОВ
Сценография АНТОНИЯ ПОПОВА
Сценично движение ИВА КАРАМАНЧЕВА
Музикална среда МАЛИНА МИХАЛКОВА
Участват: ТЕОДОР ПАПАЗОВ, ВАЛЕРИ ВЪЛЧЕВ, НИКОЛАЙ КЕНАРОВ, СВИЛЕН СТОЯНОВ, ПЛАМЕН ДИМИТРОВ, МИЛЕНА КЪНЕВА, ВАЛЕНТИН МИТЕВ, ДАНИЕЛА ВИКТОРОВА, ИНА ДОБРЕВА, ДИМИТЪР МАРТИНОВ
- Category: Актуални новини
АФИШ НОЕМВРИ 2015
- Parent Category: НОВИНИ
- Published on Tuesday, 27 October 2015 08:25
- Category: Актуални новини
„Доходно място” на режисьора Крис Шарков – премиера на Варненския драматичен театър на 13 и 14 ноември 2015
- Parent Category: НОВИНИ
- Published on Tuesday, 27 October 2015 08:09
„Доходно място” – социална сатира и семейна драма в общество на корупция
„Доходно място” от Александър Островски е третата премиера, която Драматичен театър „Стоян Бъчваров” предлага на публиката в своя юбилеен 95-ти творчески сезон.
Премиерните спектакли предстоят на 13 и 14 ноември, 19 часа, Основна сцена.
За постановката е поканен нашумелият режисьор Крис Шарков. Завършил НАТФИЗ в класа на проф. Красимир Спасов през 2009 г., той много бързо се наложи като едно от най-интересните имена сред младите театрални режисьори.
Творческият му път започва във Варненския драматичен театър с „Макбет” от Хайнер Мюлер и продължава с „Господин Колперт”, „Посещение при бащата”, „Терапевтът”, „Куклен дом”, „Напразни усилия на любовта”, „Народен враг”, “Презрението”, „Лив Щайн”, поставени в различни столични театри.
Завърнал се сега във Варна с „Доходно място”, Крис Шарков привлича към постановъчния си екип сценографката Радостина Тодорова, костюмографката Даниела Николчова и хореографката Татяна Соколова, авторската музика е дело на Георги Георгиев (Остава, Homeovox).
Участват актьорите: Адриан Филипов, Стоян Радев, Веселина Михалкова, Ина Добрева, Цветина Петрова, Николай Кенаров, Пламен Димитров, Петя Янкова, Свилен Стоянов, Стефан Додуров, Гергана Арнаудова и Валери Вълчев.
"Доходно място“ от Александър Островски е социална сатира и семейна драма, поставена в контекста на неолиберализма, в общество на корупция и пазар на удоволствията. Пиесата изследва кризата на модерния либерален източноевропеец, заседнал някъде в Прехода на социалните системи, а и на собствения си живот.
„Доходно място“ преосмисля старите нови теми за морала и властта, за любовта и икономиката.
- Category: Актуални новини
Вечер с Класа на проф. Пламен Марков
- Parent Category: НОВИНИ
- Published on Monday, 19 October 2015 14:12
Стана традиция всяка година проф. Пламен Марков да предлага на варненската публика една различна театрална среща със студенти от НАТФИЗ „Кр. Сарафов”. Вярваме, че поредната „Вечер с класа на проф. Пламен Марков” на 24 октомври, 18 часа, Сцена Филиал, отново ще предизвика интереса към работата и учебния процес в Театралната академия както на зрителите, така и на младите хора от Варна и региона, които смятат да се посветят на театралното поприще.
Възпитаниците от Класа на проф. Пламен Марков в специалностите "Актьорство за драматичен театър" и "Режисура за драматичен театър" ще представят свои интерпретации върху откъси от пиеси на Харолд Пинтър и някои късни абсурдисти, както и откъси от нетеатрални текстове.
В списъка със заглавия са включени: „Другият човек” - от пиесата на Пьотр Гладин; „Колекцията” - от пиесата на Харолд Пинтър; „Железния светилник” - по романа на Димитър Талев; „Първа любов” - по текстове на Самюел Бекет; „Фрида” - по текстове на Гери Саутър; „Рожден ден” - откъс от пиесата на Харолд Пинтър; „Серенада” - от пиесата на Славомир Мрожек; „Книгата” - по разказа на Ефраим Кишон; „Мерсие и Камие” - по романа на Самюел Бекет; „БиФем” - от пиесата на Людмила Петрушевска и „Дългият път надолу” - по романа на Ник Хорнби.
- Category: Актуални новини
Георги Михов на 80
- Parent Category: НОВИНИ
- Published on Tuesday, 13 October 2015 20:20
Варненските драматични актьори посвещават спектакъла на "Свекърва" на 20 октомври на своя колега - обичания от поколения зрители Георги Михов, който през 2015 г. навършва 80 години
Поздравления за юбилея! Живот и здраве занапред! И дълбок поклон!
Прочетете портрета на Сия Папазова за един предишен юбилей на Георги Михов, публикуван в сп. "Простори", 2007 г.
http://www.prostori.com/RIndex.jsp?counter_id=26&article_id=100&FormArticles_Page=5
- Category: Актуални новини
Танго с Пиацола
- Parent Category: НОВИНИ
- Published on Monday, 12 October 2015 10:59
Танго” – концерт-спектакъл по музика на Астор Пиацола на 13 октомври от 19 часа в ГХГ. Със струнен квартет „Арте”, Григор Джанев – контрабас, Руслан Павлов – пиано, Станислава Марчева – мецосопран и специалното участие на Веселина Михалкова и Тереза Зиковска.
Тангото! Аржентинското, истинското танго. Онова, което разтърсва, обсебва и превръща всичко в един единствен упойващ ритъм. Вихър от любов и страст, самият връх на живота!
Духа и енергията на аржентинското танго, заложени в магнетичната музика на Астор Пиацола, ще поднесе уникален концерт-спектакъл в ГХГ на 13 октомври от 19 часа.
В синтез от музика, театър и живопис ще прозвучат 11 емблематични творби на аржентинския композитор.
Идеята е на цигуларката Анна Фурнаджиева от струнен квартет „Арте”, в който тя музицира заедно с Галина Ледлова – виола, Марина Винокурова – цигулка и Кремена Христова – виолончело. За участие са поканени още Григор Джанев – контрабас, Руслан Павлов – пиано, оперната певица Станислава Марчева, драматичната актриса Веселина Михалкова и художничката Тереза Зиковска.
Първо по рода си в нашия град, изисканото събитие, подкрепено от фонд „Култура” на Община Варна, обединява представители на изпълнителското, оперното, драматичното и изобразителното изкуство в един общ замисъл, вдъхновен от Пиацола.
„Харесвам чувствеността, хармониите и специфичния ритъм на Пиацола, в който влизаш все повече с всяко произведение”, разказва Анна Фурнаджиева. Тя съставя програмата, специално подбира и пиесите на Пиацола за струнен квартет. Руслан Павлов и Давид Коконцев подготвят също специални аранжименти за този концерт-спектакъл, от който артистите отдавна са завладени.
„За пръв път ще пея танго. Разбира се то е различно от операта, но сякаш винаги съм била готова за това. Харесвам Пиацола, той докосва моята душевност”, вълнува се Станислава Марчева. Тя ще изпълни „Аз съм Мария” от едноименната опера на композитора, „Едно момиче на разсъмване”, „Смърт в Буенос Айрес” и за финал „Какво танго, какво!”
Още по-силен драматичен нюанс внася Веселина Михалкова, която ще представи между песните и инструменталните произведения лирика от аржентински и български автори. Но не само това. Тя ще изпее и познатото „Прераждане” (Ринашеро) на Пиацола. „Тангото е страст, болка, кръв, сливане. Всичко това го има в музиката на Пиацола. За мен е изключително преживяване, че имам възможността да изпълня тази пиеса, която разказва, че е трудно е да се родиш, но още по-трудно е да е преродиш. Вярвам, че ще залеем със страст публиката”, обобщава усмихната актрисата.
На целия този артистичен фон, по време на спектакъла, художничката Тереза Зиковска ще рисува върху платно своята емоция от това, което се случва на сцената.
И тъй като на аржентинското танго върви аржентинска вино, всеки зрител ще бъде посрещнат с чаша аржентинско вино. Червено, разбира се.
Входът е свободен, местата са ограничени, така че не закъснявайте
- Category: Актуални новини
Мисълта да се вижда
- Parent Category: НОВИНИ
- Published on Monday, 12 October 2015 10:45
Интервю на Виолета Тончева с проф. Маргарита Младенова преди премиерните спектакли на 18 и 19 октомври 2015 на „Кавказкият тебеширен кръг”от Бертолт Брехт в ДТ „Стоян Бъчваров”- Варна
- „Сфумато” – българската театрална емблема за оригинален, търсещ, интелектуален театър, стана на 25. Поздравления за силата, устрема и последователността, проф. Младенова! Как устоявате?
- С любов към театъра, към силата на представлението и колко то може да промени човека. Преди 25 години можех да не се върна в България, но го направих заради „Сфумато”. Чувствам се добре в „Сфумато”, говоря езика на „Сфумато”, харесвам хората на „Сфумато”. Това е нещото, което е най-важно за мен, в него съм истинска.
40 години правя театър и всяка сутрин се събуждам с мисълта за репетицията, която предстои. Това ме прави щастлива, така че, колкото и да е трудно, устоявам. С любов.
- Варненските театрали отдавна мечтаят да работят с Вас, а ние, зрителите, чакаме с нетърпение премиерата на Вашата постановка „Кавказкият тебеширен кръг”. Несъмнено естетиката на Брехтовия театър Ви допада.
- Днес отново е време за Брехт. Днес отново изпитваме голяма тревога за съдбата на човека. Може ли театърът да е камбана, която бие тревога и в същото време да е изкуство - това вълнува и Брехт, и нас.
- Носят се легенди за това как изисквате, как учите актьора да бъде мислещ...
- С актьорите, след края на репетициите, оставаме приятели завинаги. Самият артист търси с какви мисли, откъде и как да тръгне към героя. Мисълта е нещо живо, което движи живота на сцената. Артистичната мисъл е образ, чрез който виждаш какво казва човекът. И когато представлението се замисли като начинание, като пътешествие - то се превръща в едно удивително театрално случване. Не се уморявам да го правя.
- Вашата притча за „Кавказкият тебеширен кръг”...
- Има основни понятия, които определят природата на човека. Като понятието да си добър, какво значи да си добър... „Кавказкият тебеширен кръг” изследва голямата тема за добротата и поставя ребром, отвесно този въпрос през една древна история. Историята за момичето Груша, което не може да остави едно забравено дете и заради него се отказва от всичко за себе си. През тази история „Кавказкият тебеширен кръг” пита възможно ли е да си добър и да живееш добре... Каква е цената... Да си добър, е да се откажеш от собствения си интерес. Да си добър, не означва да си добродушен, а да вършиш добро – най-трудното за човека.
Под всички сложни неща стоят прости неща. Истини, които театърът трябва да открие и да им повярва, за да им повярва след него и зрителят.
Варна, 12 октомври 2015
Прочетете още: „Кавказкият тебеширен кръг” – октомврийското театрално събитие във Варна
- Category: Актуални новини