Искате ли да получавате новини от нас - за премиери, промоции и др.?

Актуални новини

Икапоан окчисв *

Наталия Господинова за театралния сериал "Всичко наопаки или Наопаки всичко"

Първият театрален сериал в България вече е факт, и то на варненска сцена. „Всичко наопаки” по три произведения на Молиер е един амбициозен спектакъл в четири действия, който не би могъл да се гледа в един единствен ден. Затова режисьорът му проф. Пламен Марков решава да експериментира и да предизвика публиката да отиде в две (незадължително поредни) вечери да се забавлява на изящния хумор на френския драматург.

В спектакъла участва почти цялата трупа на варненския драматичен театър. Три сюжетни линии се преплитат в цветна феерия, в театър в театъра, в изискано нелепи диалози, фарс и фин сарказъм.

Комедията, разбира се, завършва с щастлив край. Даже с три щастливи края… Което си е тройно удоволствие за публиката.

На сцената оживява и самият Молиер, под името Маскарил, изигран (това едва ли е изненада за някого), от звездата на варненския театър Стоян Радев. Той едновременно плете интриги, завързва действия, ръководи емоциите на останалите. И не на последно място – ни показва колко всъщност е трудна актьорската професия. Колко тежко се прави театър, как той се финансира и как оцелява, и колко важно е самите актьори да уважават професията си... И не, всичко това не е показано с назидателен морал, а с лекота и самоирония.

Самият проф. Марков споделя, че „спектакълът е със сюжет, обвързан със съдбата на актьора и на театъра, както и на допустимите компроси, които той може да направи, за да оцелее, запазвайки достойнство.”

Прекрасни, както винаги, са Веселина Михалкова и Даниела Викторова – Дънда. Открояват се ще Пламен Димитров, Николай Божков (научил няколко езика специално за представлението :) и Адриан Филипов като Сганарел. Впечатляващи са и всички останали актьори - Теодор Папазов, Валери Вълчев, Ина Добрева, Гергана Арнаудова, Стефан Додуров, Петя Янкова, Николай Кенаров, Пламен Георгиев, Свилен Стоянов...

Поздравления и за дебюта на най-новите попълнения във варненската трупа – Екатерина Георгиева, Нено Койнарски и Цветина Петрова.

Първият епизод е наречен „Всичко наопаки”, а вторият - "Наопаки всичко". Сценографията е на младата Даниела Николчова, а музиката – на носителката на Аскеер Петя Диманова.

 

Даниела Димова, директор на Театрално-музикален продуцентски център Варна, получи, по повод Деня на будителите, Благодарствена грамота от Профсъюза на българските учители.

В нея пише, че този знак за признание и се дава за активен и успешен принос и за издигане на международния авторитет на българското образование и култура.

 

 

Едно много светло и забавно представление

Даниела Николчова за сценографията и костюмите на „Всичко наопаки или Наопаки всичко”

Много съм щастлива, че имам възможността да работя с Варненския драматичен театър и съм благодарна на Пламен Марков, че ме покани да направя сценографията и костюмите за сериала „Всичко наопаки или Наопаки всичко” по Молиер.

Още в началото професорът имаше ясна визия за сценографията, докато костюмите остави изцяло на моето въображение. Изградих театралното пространство, съобразно двете основни ситуации – пред култата, в която е заточена Сели и зад кулата, където репетира трупата на Маскарил.

За разграничение на двете територии използвам площадки, картини на художника Каналето, табела за Заложна къща Трюфалден, плакати за спектаклите на театралната трупа.

През цялото време имаме театър в театъра. Уж сме в реалния живот, но всъщност си оставаме в театъра. Маскарел поставя фарсове за Сганарел в които и той самият играе, а когато персонажът Лели търси помощта му за освбождаване на заложницата Сели, Маскарел отново измисля и режисира какви ли не ситуации. В крайна сметка обаче Лели прецаква всичко.

За мен беше истинско предвизвикателство да създам костюмите за тази постановка. Исках не просто да ги съобразя с конкретната епоха, а да постигна една смес от епоха и съвременност, която да ги направи в някаква степен универсални. Съобразих се с характеристиката на героите, но и със самите актьори. Принципно пристъпвам към проектите за костюми, едва след като опозная актьорите, поведението им на сцената и движението им в ансамбъл. Тук усещах през цялото време подкрепата на прекрасната варненска трупа.

Благодарна съм и на актьорите, и на страхотните професионалисти от шивашкото ателие Данчето, Иван и Таня. Без тях нямаше да се получи това много светло и забавно представление. Надявам се публиката да го хареса.

„Свекърва“ на Стоян Радев пълни салона. Заслужено

 

Премиерата на ДТ „Стоян Бъчваров“ поставя едно отлично начало на новия творчески сезон

Публикувана: 21 Oct 2014 | 20:19 

 

За жалост трябва да започнем с политика. Просто такова е времето. Появи се отнякъде един министър на културата – за радост вече бивш, и отсече, че парите за театър трябвало да бъдат орязани, защото, откакто влязла в сила новата система за държавна субсидия – според продадените билети, салоните, видите ли, започнали да се пълнят със зрители. Гениално. 

Да се смее ли човек, да плаче ли. Нали това в крайна сметка е самата идея на изкуството – да достига до публиката, да провокира асоциации и емоции, да въздейства върху духа, да отправя послания. Представяте ли си театрални постановки, които се играят пред празни салони? И какъв би бил техният смисъл?

В последните години във варненския театър се случват хубави неща. Има изключително талантлива театрална трупа. 

Има разнообразен афиш, в който всеки би могъл да открие нещо за себе си

Работят добри режисьори. Правят се стойностни постановки, които печелят награди (не че това е най-важното, знаем понякога как се раздават те). Има нещо много по-ценно. Има го признанието на най-великия и непогрешим съдник – Негово Величество Зрителят. В началото на новия творчески сезон на ДТ „Стоян Бъчваров“ ставаме свидетели на нещо радостно в културния живот на града – една българска премиера пълни салони, а билетите свършват седмици предварително. В интерес на истината, очаквахме го. Преди премиерата на „Свекърва“ писахме, че пиесата със сигурност е предизвикалетство и ще се хареса на публиката. И посочихме три причини за това. Антон Страшимиров е варненски автор и „Свекърва“ е играна на варненска сцена за първи път преди 107 години. Второ – името Стоян Радев. Трето – отличният актьорски състав. Познахме.

Спектакълът на режисьора Стоян Радев просто трябва да се види. Това е една постановка, която не само ще ви накара да се засмеете и ще ви намигне закачливо. Тя ще ви накара да се замислите. 

Зад привидно лековатото и хумористично съдържание се крие много

Крие се един втори план на човешки взаимоотношения, които и до днес не са се променили, както казва сам режисьорът. Крие се един свят на фалш, на лицемерие, на подправеност, все неща, от които човекът не може да се избави в каквито и времена да живее. 

Любопитното е, че Стоян Радев сам играе в ролята на Велчо-Свилен в същата пиеса преди 20 г., когато постановката е дипломен спектакъл на театралната школа. Днес вече в ролята си на режисьор той вижда нещата по съвсем различен начин. И това е нормално.

Не правим спекулативни комедии с мечки

Пламен Марков, главен режисьор на Варненската трупа пред Мариана Първанова от в. „Монитор”

- Проф. Марков, какъв сезон да очакваме от Варненския театър?

Пламен Марков, главен режисьор

- Честно казано не съм Ванга. Театърът в момента е джунгла и няма ясни правила. Понякога нещата рязко се променят, но това вече не изненадва никого. Цялата ни страната е така – лашкаща се. Що се отнася до политиката на Варненския театър, слава богу, не съм в предизборен период да обещавам, че ще бъде епохален сезон.

Нямам мераците на политиците да обещавам, че всичко ще е прекрасно. Направили сме необходимото сезонът да бъде адекватен и добър, достоен, каквито бяха сезоните и през последните години. Достоен за Варна. Отдавам заслуженото и на варненската публика, която припозна Варненския театър и активно се интересува от него. Имаше периоди, когато театърът тук правеше естетически провокативни неща, впечатляваше столицата, но и имаше проблеми със своята публика, на която пък предлагаше като бонбонче-компенсация компромисни неща.

Още като ученик тук на времето, знам, че имаше такива проблеми с двете лица на комуникацията на варненския театър с варненската публика. В момента столицата ни е Варна и се опитваме да правим само неща без компромис, различни, но на естетическо високо ниво и, в повечето случаи, като че ли успяваме. Сега съхраняваме крехка, но устойчива линия на доверие и взаимност. Казвам крехка, именно защото провеждаме, за днешните реалности на взаимоотношенията театър-публика, крайно рискована репертоарна и кадрова политика във връзка с това, че не правим спекулативен театър.

Ако правим комедия, то ние я правим жизнерадостна или сатирическа, но не и спекулативна, т.е. само да се погъделичкат едни хора, да се покикотят и да вземем пари от техните билети. Варненският театър е от малкото, в които няма мечки, които да се разхождат и да влизат по един и същи начин от едно заглавие в друго. Нямаме представления «куче-марка». Имаме самочувствието, че имаме добри артисти и се опитваме да привличаме в трупата чрез кастинг също добри артисти. Ако ни трябва гастрольор за някоя роля, разбира се, вземаме го, ако е добър артист – не сме затворена губерния . При нас гастролират доста добри артисти, но те не са тези, които последно са показвани по телевизията в някакъв сериал.

- Какво лошо има в това?

- Нищо лошо няма, когато един артист е популярен и играе в сериал, но ние го вземаме заради неговите актьорски качества и искаме от него актьорска кондиция, а не го вземаме заради това, че е «миризмата на месеца», та да дойде да поразходи телевизионните си щампи и при нас. В дадения момент, когато повечето български театри действат доста паникьорски по отношение на това: „О, Боже, няма да имаме публика.

Я дай да поразходим на верига някоя мечка от естрадната част на телевизиите”, ние имаме хладнокръвието да не изпадаме в такава паника. Винаги когато има криза на обществото (а сега има такава), ние театралите знаем от опит, че това се отразява на желанието, на свободата на ресурсите на публиката да ходи на театър. Както беше през 1990 година, когато публиката изведнъж рязко спря да ходи на театър.

Това бе първият шок - когато видяхме, че зрителите може и да не влизат в салоните. Така че ние тук правим театър, отворен към публиката, но не спекулативен.

- Кои са новите заглавия?

- Започваме с две комедии. Аз използвам три фарса на Молиер за първата ни постановка в два епизода - първи епизод „Всичко наопаки или Наопаки всичко”, а втори епизод "Наопаки всичко или Всичко наопаки".

Името й идва от съставна част на заглавието от един от фарсовете "Занесеният или Всичко наопаки", другите два фарса са за Сганарел, известна комична фигура на Молиер. Сганарел се играе в двата фарса от двама млади актьори – Николай Божков и Адриан Филипов, а Маскарил – основният двигател на действието от "Занесеният или Всичко наопаки", предвидимо е Стоян Радев.

 

 

Екатерина Георгиева Нено Койнарски

Екатерина Георгиева, завършила НАТФИЗ в класа на Ивайло Христов, е приета след последния кастинг в състава на Варненската трупа.

Във „Всичко наопаки или Наопаки всичко” тя ще дебютира в ролите на Жената на Сганарел и Циганка. „Харесва ми, че за разлика от други театри, Варненският театър прави кастинги.

Това е хубаво предизвикателство и най-добрият начин трупите да бъдат живи, а актьорът да се чувства специален и нужен”, споделя младата актриса. И продължава: „Молиер ми е любопитен със сатирата, която използва като оръжие срещу абсурдите на действителността и заради която остава интересен и непреходен в класиката. Моята героиня, Жената на Сганарел, няма свое собствено име, което я прави универсална - тя може да бъде всяка една жена.

 

Тя е пример за претенциозност, суета, високомерие и т.н. в същия дух.

Това, което ме вълнува в представлението, е липсата на адекватна комуникация. Хората не се изслушват, преценяват нещата само от своя гледна точка и така попадат в абсурдни ситуации, които самите те сътворяват от глупост.”

 

Нено Койнарски, завършил НАТФИЗ в класа на проф. Пламен Марков, също влиза след успешен кастинг във Варненската трупа.

В ролята на Леандър той също ще дебютира във „Всичко наопаки или Наопаки всичко”.„Моят герой Леандър”, разказва той, „е влюбен в красивата Сели (Ина Добрева), също както и съперникът му Лели (Теодор Папазов). Леандър е по-самоувереният от двамата.

Заслепен от гордостта и егоцентризма си, той смята, че всичко му е позволено - едно олицетворение на младия човек, който си мисли, че светът започва с него.Лели е по-неувереният, по-крехкият, по-добрият, но така или иначе двамата задължително успяват да провалят всички планове на Маскарил за спасението на тяхната Сели.

Харесвам ролята си, защото чрез нея мога да се надсмея на абсурдните желания на младите влюбени, от които и аз понякога страдам.
Бидейки в стилистиката на Молиер ми е забавно да проверявам нивото на нерационалност в поведението на човек.

Търся пътищата, по които без подигравка към персонажа, бих могъл да го защитя.Предизвикателството се състои в това да съживя онази неподправена детска инфантилност, която лесно се губи.”

 

Италиански артисти от град Лече в ТМПЦ Варна

Италиански артисти от град Лече в ТМПЦ Варна

В рамките на европейските програми за културен обмен, в края на октомври 2014 г. на Театрално-музикален продуцентски център Варна гостува група млади хора от италианския град Лече, който също като Варна кандидатства за културна столица на Европа през 2019 г.

Гостите, сред които драматични актьори, музиканти, композитори, художници, сценографи, изкуствоведи и други, проявиха голям интерес към практиките на сценичните изкуства в България. Те се срещнаха с представители на различни творчески звена в Драматичен театър „Стоян Бъчваров” и Държавна опера Варна, присъстваха на репетиции и на първия премиерен спектакъл на „Свекърва” от А. Страшимиров, постановка на Стоян Радев Ге. К., сценография и костюми Мира Каланова, музикална среда Стоян Радев Ге. К.

Всички бяха много впечатлени както от актьорската игра, така и от бурната реакция на публиката. Споделиха, че в Лече само можели да мечтаят за подобна публика.

В края на пребиваването си италианските артисти участваха в workshop, посветен на културния PR, с акцент върху стратегиите и практиките в сферата на сценичните изкуства, с модератор PR мениджъра на ТМПЦ Варна Виолета Тончева.

Клас Професор Пламен Марков във Варна

 

На 5 ноември от 16 часа на Сцена Филиал ще се състои открита среща с главния режисьор на Драматичен театър „Стоян Бъчваров” и професор в НАТФИЗ Пламен Марков.

21 студенти от неговия клас пристигат специално за събитието от София, за да се запознаят с начина на работа във Варненския драматичен театър, евентуална сцена за бъдещите им професионални изяви.
Срещата е резултат от традиционните партньорски взаимоотношения между ТМПЦ – ДТ „Стоян Бъчваров” и НАТФИЗ за задълбочаване на връзката между академичното обучение и професионалната практика.

Поканени са да участват също възпитаниците на театралните школи в морския град и бъдещи кандидат-студенти в НАТФИЗ от Варна и страната.

Участниците в срещата ще присъстват на 6 ноември, 19 часа, Сцена Филиал на премиерното представление на „Наопаки всичко или Всичко наопаки” от Молиер – постановка на режисьора Пламен Марков, сценография и костюми Даниела Николчова, музика Петя Диманова, в която участва почти цялата трупа на Варненския драматичен театър.

 

 

 

 

 

 

15 ноември 2014 г., 10 – 24 часа
Viva la Theatre

Варненският драматичен театър „Стоян Бъчваров” участва за пръв път в европейската инциатива, обединяваща усилията на  театри в различни страни, в един и същи ден да достигнат по традиционни и иновативни пътища до своята публика. През тази година Европейската нощ на театрите ще се проведе на 15 ноември 2014 г. Разнообразната програма на Варненския драматичен театър обхваща много прояви – изложби, хепънинг, мултимедия, флашмоб и разбира се спектакли, при това на преференциалната цена от 5 лв.

10.00 часа, Основна сцена, фоайе партер – Фокус Костюми

Откриване на костюмографска изложба на Мира Каланова. Възможност за снимки с манекените.

 

10.30 часа, Основна сцена, фоайе партер и фоайе първи балкон – Фокус Сценография

Откриване на сценографска изложба и изложба живопис на дългогодишния художник-сценограф на театъра Тодор Игнатов.

 

11.00-24.00 часа, Основна сцена, фоайе първи балкон, ротонда – Фокус Литература

Книжен щанд с поетични, музикални и други произведения на творци от Варненския драматичен театър. Плакати. Театрална литература, свързана с Варненския театър. Съвместен проект с книжарница „Параграф 22”. Преференциални цени. 

 

11.30-12.45 часа, Основна сцена - Фокус Мултимедия

Филм „Полетът на фениксите”, сценарий и режисура Свилен Стоянов, камера и монтаж Иван Любенов

Анотация: Документален филм – импресия за Театрална формация „Феникс” с гл. худ. рък. актьора Свилен Стоянов. Емоционален разказ за уникалната творческа работилница с млади хора, някои от които в  неравностойно положение. Разказ за надеждата, за чудото на театъра, за смисъла на човешкия живот!  

13.00-14.00 часа, пред Сцена Филиал – Фокус Актьори

Хепънинг с участието на актьори и публика, музика, автографи, възможност за снимки с актьорите.

 

15.30-15.50 часа, Основна сцена – Фокус Флашмоб

Флашмоб “Viva la Theatre”. Хорът на Държавна опера Варна поздравява Варненския драматичен театър в Европейската нощ на театрите.

 

16.00-17.40 часа, Основна сцена – Фокус Спектакли. Съвременна българска драматургия.

„Гимнастика за бременни” от Здрава Каменова, постановка Калин Ангелов, сценография и костюми Никола Налбантов, музика Мартин Каров. Участват Биляна Стоева, Веселина Михалкова, Даниела Викторова, Милена Кънева, Пламен Димитров, Владислав Виолинов, Теодор Папазов.

Анотация. Един много витален и много забавен спектакъл за четири пощурели от хормоните жени с библейското име Мария, които попадат в какви ли не настроения и ситуации, но винаги настояват за правото си на щастие. Освен това пеят на живо и то така, че впечатлиха не кого да е, а всепризнатия диригент на мюзикъла маестро Юли Дамянов. Преференциална цена 5 лв.

 

18.00-19.00 часа, Основна сцена, първи балкон, ротонда – Фокус Поколения

Среща на поколенията във Варненския драматичен театър.

 

19.00-20.40 часа, Сцена Филиал – Фокус Спектакли. Жанр комедия.

„Оскар” от Жан Ален, постановка Борислав Чакринов, сценография и костюми Тодор Игнатов. С актьорите Валентин Митев, Милена Кънева, Ина Добрева, Юлияна Чернева, Петя Янкова, Николай Божков, Теодор Папазов, Даниела Викторова, Свилен Стоянов и Антонио Угрински.

Анотация. Класическа френска комедия, в която заплетените обстоятелства предизвикват объркване и смях. В ролята на богатия индустриалец Бертран Барние, комуто наведнъж се струпват неочаквани беди, Валентин Митев демонстрира великолепното си актьорско майсторство. Преференциална цена 5 лв.

21.00-22.30 часа, Сцена Филиал – Фокус Мултимедия.

История на Варненския драматичен театър, творчески портрети - видеопрожекция на филми, продуцирани от БНТ и ТВ „Варна”.

 

 22.30-23.40, Основна сцена – Фокус Спектакли. Жанр романс.

„Бурята” по Уилям Шекспир, постановка и музикална среда Стоян Радев Ге. К., сценография и костюми Стоян Радев и Славяна Иванова, асистент-режисьор Веселина Михалкова. С участието на възпитаниците на театралната школа „Студио Театър”с худ. ръководител Стоян Радев Ге. К.

Анотация. Амбициозна интерпретация върху вечните теми за свободата и любовта, за властта и прошката. Цялостното въздействие от това, което шеметно се случва на сцената, е приповдигнато и романтично, точно както се очаква от един емоционален жанр като романса и от млади хора в романтична възраст. Образа на главният герой Ариел -  духа, заключен от вещицата Сикуракса, пресъздават не един, не двама, а общо 25 актьори. Преференциална цена 5 лв.

 

24.00 –03.00 часа, Основна сцена. Фокус Импровизации.

Повече: http://www.theatresnight.org/home  

TOP